Om tidsskriftet

Tidsskriftet Sprogforum formidler forskeres og praktikeres erfaringer, undersøgelser og ideer inden for sprog- og kulturpædagogik med henblik på fremmed- og andetsprogsundervisning i forskellige dele af uddannelsessystemet. Sprogforum tager temaer op, der er centrale for undervisning i sprog og kultur, og med relevans på tværs af fag, fx interkulturel kompetence, literacy, digitalisering af undervisning, læringsrum osv.

Sprogforum henvender sig til alle med interesse for sprog- og kulturundervisning: Sproglærere, undervisere på læreruddannelser, lærebogsforfattere, forskere, studerende og pædagogiske ledere.

Sprogforum udkommer to gange om året og belyser fra forskellige vinkler et aktuelt tema. Alle artikler er fagfællebedømt.

Sprogforum vil fremover blive udgivet online her på tidsskrift.dk. Sprogforumnr. 74 er udgivet både fysisk og digitalt. Herefter er Sprogforum udelukkende blevet udgivet digitalt.

Kommende numre

Nummer 79 Dekolonisering af sprog- og kulturpædagogikken (Læs Open Call)

Nummer 80 Flersproget litteratur i sprogundervisningen

Tidligere numre

Sprogforum tilbyder Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden. Find tidligere numre under Arkiver.

Tidsskriftet Sprogforum udgives af Forlaget Sprogforum.

Fra 2017 til 2023 er Sprogforum blevet udgivet af Roskilde Universitetsforlag.

Fra 2006 til og med 2017 udkom Sprogforum på Århus Universitetsforlag.

Fra 1994 til 2005 blev Sprogforum udgivet af Sprogpædagogisk Informationscenter under navnet INFODOK på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

Meddelelser

Nyeste nummer

Årg. 30 Nr. 1 (2024): Leg og spil
					Se Årg. 30 Nr. 1 (2024): Leg og spil

Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik nummer 78 indeholder følgende artikler:

  • Kronikken: ”Modersmålets rolle i ligestilling og civilisering” af Arnaq Grove 
  • ”Brug af digitale spil i dansk og engelsk: Resultater fra et systematisk review med implikation for praksis” af Thorkild Hanghøj, Kristine Kabel og Signe Hannibal Jensen
  • ”Børns sprogleg – en upåagtet dimension af børnesprog” af Annegrethe Ahrenkiel og Lars Holm
  • ”Spildidaktik i fremmedsprogsundervisning: En designbaseret tilgang” af Nicolai Schartau Andersen, Kirsten Oldenburg Lauta og Stephanie Kim Löbl
  • ”Dramatiseringer i sprogundervisningen – roller, leg og performance” af Bente Meyer
  • ”Spilbaserede og ikke-spilbaserede digitale ressourcer som forskellige tilgange til situeret andetsprogslæring?” af Louise Tranekjær
  • ”Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik – en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer” af Petra Daryai-Hansen, Natascha Drachmann og Line Krogager Andersen
  • ”Analoge og digitale hjælpemidler i tilegnelse af mundtlighed i fransk” af Hilde Eslau Blinkenberg og Janne Mikkonnen
  • ”Nutidens forventning, fremtidens begrænsning? – En undersøgelse af sprogtilegnelse hos flygtninge i fuldtidsbeskæftigelse” af Simone Rams Rasmussen
  • "Sprog integreret med fag? Ja, tak" af Sanne Larsen, Camilla Falk Rønne Nissen og Anne Holmen
  • "Anmeldelse af Petra Daryai-Hansen: Fremmedsprog" af Karen Risager
     
Publiceret: 2024-08-26

Hele nummeret

Forord

  • Forord

    Susanne Perez, Karen Risager , Jan Juhl Lindschouw, Lone Krogsgaard Svarstad, Marnie Lai, Bergthora Kristjansdottir

Mindeord

Temanyt og andet nyt

Kommende og hidtil udkomne udgivelser af Sprogforum

Se alle numre