Årg. 30 Nr. 79 (2024): Dekolonisering af sprog- og kulturpædagogikken

Om tidsskriftet

Tidsskriftet Sprogforum formidler forskeres og praktikeres erfaringer, undersøgelser og ideer inden for sprog- og kulturpædagogik med henblik på fremmed- og andetsprogsundervisning i forskellige dele af uddannelsessystemet. Sprogforum tager temaer op, der er centrale for undervisning i sprog og kultur, og med relevans på tværs af fag, fx interkulturel kompetence, literacy, digitalisering af undervisning, læringsrum osv.

Sprogforum henvender sig til alle med interesse for sprog- og kulturundervisning: Sproglærere, undervisere på læreruddannelser, lærebogsforfattere, forskere, studerende og pædagogiske ledere.

Sprogforum udkommer to gange om året og belyser fra forskellige vinkler et aktuelt tema. Alle artikler er fagfællebedømt.

Sprogforum vil fremover blive udgivet online her på tidsskrift.dk. Sprogforumnr. 74 er udgivet både fysisk og digitalt. Herefter er Sprogforum udelukkende blevet udgivet digitalt.

Kommende numre

Nummer 80 Flersproget litteratur i sprogundervisningen

Tidligere numre

Sprogforum tilbyder Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden. Find tidligere numre under Arkiver.

Tidsskriftet Sprogforum udgives af Forlaget Sprogforum.

Fra 2017 til 2023 er Sprogforum blevet udgivet af Roskilde Universitetsforlag.

Fra 2006 til og med 2017 udkom Sprogforum på Århus Universitetsforlag.

Fra 1994 til 2005 blev Sprogforum udgivet af Sprogpædagogisk Informationscenter under navnet INFODOK på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

Meddelelser

Nyeste nummer

Årg. 30 Nr. 79 (2024): Dekolonisering af sprog- og kulturpædagogikken
Forside. Sprogforum nr. 79. Dekolonisering af sprog- og kulturpædagogikken

Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik nummer 79 indeholder følgende artikler:

  • Jubilæumsinterview: Sprogforum i 30 år – interview med Karen Risager af Lone Krogsgaard Svarstad og Karen Risager
  • Kronikken: Ai, ai, ai! af Janus Mortensen
  • Dekoloniale perspektiver i læremidler: Et casestudie i spansk af Susana Fernández og Karen Risager
  • Os og Dem i curriculum – orientalisme i faget dansk som andetsprog af Bergthóra Kristjánsdóttir
  • Uddannelse og pædagogik i Grønland – mod nye horisonter af Carina Appelon Lykke Melgaard
  • Sprogtilegnelse i et dekolonialt perspektiv – Voksne tilflytteres erfaring med sproglæring og sprogbrug på Færøerne af Anna-Elisabeth Holm
  • En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet af Marnie Lai
  • Dekoloniale perspektiver på engelskfaget: Reframing the message – at give stemme til unge i Uganda af Lone Krogsgaard Svarstad
  • Co-creating migration from a decolonial perspective through the arts: TransMigrARTS’ applied arts workshop af Isabel Restrepo Acevedop og Diana Gonzáles Martín 
  • Hvordan understøtter den skriftlige studentereksamen i tysk, spansk og engelsk et kommunikativt og funktionelt sprog- og grammatiksyn? af Hanne Leth Andersen og Mette Skovgaard Andersen
  • Google Translate i modtagelsesklassen – lærerholdninger og eleverfaringer af Nina Hauge Jensen
  • Hvorfor lære tysk? Målsituationer som værktøj ved udarbejdelse af kursusindhold for tysk som tillægskompetence af Aase Voldgaard Larsen
Publiceret: 2025-01-02

Hele nummeret

Forord

  • Forord

    Lone Krogsgaard Svarstad , Karen Risager , Susanne Perez, Marnie Lai , Jan Lindschouw , Bergthóra Kristjánsdóttir

Interview

Kronikken

Temanyt og andet nyt

Kommende og hidtil udkomne udgivelser af Sprogforum

Se alle numre