Sprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik https://tidsskrift.dk/spr <p>Tidsskriftet Sprogforum formidler forskeres og praktikeres erfaringer, undersøgelser og ideer inden for sprog- og kulturpædagogik med henblik på fremmed- og andetsprogsundervisning i forskellige dele af uddannelsessystemet. Sprogforum tager temaer op, der er centrale for undervisning i sprog og kultur, og med relevans på tværs af fag, fx interkulturel kompetence, literacy, digitalisering af undervisning, læringsrum osv.</p> <p>Sprogforum henvender sig til alle med interesse for sprog- og kulturundervisning: Sproglærere, undervisere på læreruddannelser, lærebogsforfattere, forskere, studerende og pædagogiske ledere.</p> <p>Sprogforum udkommer to gange om året og belyser fra forskellige vinkler et aktuelt tema. Alle artikler er fagfællebedømt.</p> <p><em>Sprogforum vil fremover blive udgivet online her på tidsskrift.dk. Sprogforumnr. 74 er udgivet både fysisk og digitalt. Herefter er Sprogforum udelukkende blevet udgivet digitalt.</em></p> <p><strong>Kommende numre</strong></p> <p>Nummer 80 Flersproget litteratur i sprogundervisningen</p> <p><strong>Tidligere numre</strong></p> <p>Sprogforum tilbyder Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden. Find tidligere numre under <em>Arkiver</em>.</p> <p>Tidsskriftet Sprogforum udgives af Forlaget Sprogforum.</p> <p>Fra 2017 til 2023 er Sprogforum blevet udgivet af Roskilde Universitetsforlag.</p> <p>Fra 2006 til og med 2017 udkom Sprogforum på <em><a href="http://unipress.dk/tidsskrifter/sprogforum/" target="_self">Århus Universitetsforlag.</a></em></p> <div> <div> <p>Fra 1994 til 2005 blev <em>Sprogforum</em> udgivet af <em>Sprogpædagogisk Informationscenter</em> under navnet <em>INFODOK på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.</em></p> </div> </div> da-DK <p>Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.</p> <p>Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.</p> <p>Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.</p> <p> </p> sprogforum@hum.ku.dk (Sprogforum-redaktionen) sprogforum@hum.ku.dk (Cecilie Lejre) Thu, 02 Jan 2025 00:00:00 +0100 OJS 3.3.0.13 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Jubilæumsartikel: Sprogforum i 30 år - interview med Karen Risager https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152217 <p>I anledning af Sprogforums 30-års jubilæum bliver Karen Risager interviewet af Lone Krogsgaard Svarstad om tidsskriftets historie: Sprogforum i 30 år. Interviewet handler om hvordan Sprogforum startede i 1994, hvordan redaktionsgruppen og storgruppen organiserede sig, og hvad der var formålet med tidsskriftet fra starten og igennem alle årene: samarbejde mellem forskere og praktikere/lærere inden for alle sprogfag (fremmedsprog og dansk som andetsprog) i Danmark på tværs af niveauer og institutioner. Interviewet kommer også ind på Sprogforums betydning for det faglige miljø i Danmark.</p> Karen Risager , Lone Krogsgaard Svarstad Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152217 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Ai, ai, ai! https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152218 <p>Janus Mortensen diskuterer i kronikken Ai, Ai Ai! hvordan generativ sprogteknologi påvirker vores opfat-telse af sprog og tekst. Han argumenterer for at sprogfagene i uddannelsessystemet bør arbejde nysgerrigt, kritisk og konstruktivt med at inddrage generativ kunstig intelligens (AI) i undervisningen og undersøge hvor-dan sprogteknologien kan bruges til at skabe glæde ved (fremmed)sprog. Fremkomsten af tekstgenerativ sprog-teknologi bør føre til en renæssance for sprogfagene snarere end en dybere krise</p> Janus Mortensen Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152218 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Et dekolonialt perspektiv på læremidler: Et casestudie i spansk https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152219 <p>I artiklen <em>Et dekolonialt perspektiv på læremidler: et casestudie i spansk</em> giver Susana S. Fernández og Karen Risager en beskrivelse af hvad et dekolonialt perspektiv for sprogfagene indebærer, og argumenterer for at spanskfaget rummer oplagte muligheder for at give eleverne et globalt udsyn, herunder en kritisk bevidsthed om vigtige aspekter af kolonihistorien. De analyserer to læremidler i spansk med fokus på, hvilke repræsentationer af den spansktalende verden eleverne præsenteres for: Caminando og Retratos centroamericanos desde Dinamarca. Forfatterne diskuterer eurocentrisme i spanskfaget og foreslår en række analytiske spørgsmål til lærebøgerne med særligt henblik på det dekoloniale perspektiv.</p> <p>&nbsp;</p> Susana Fernández, Karen Risager Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152219 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Os og Dem i curriculum – orientalisme i faget dansk som andetsprog https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152220 <p>Bergthóra Kristjánsdóttir præsenterer i sin artikel <em>Os og dem i curriculum – orientalisme i faget<br>dansk som andetsprog</em> analyser af curriculære dokumenter for dansk som andetsprog i<br>folkeskolen, selve lovteksten og kompetenceområderne i Fælles Mål. Artiklen anvender to analytiske kategorier, nemlig erfaringsrum (fortidige bestemmelser, her om dansk som andetsprog) og<br>forventningshorisont (samlede forestillinger om fremtiden, der afstikker muligheder og grænser for<br>handlinger). Analysen er fordelt på tre niveauer: tekst, diskursiv praksis og det tredje niveau, social praksis, der er lig med de teorier, som kan udledes af teksten og diskursiv praksis. Forfatteren konkluderer, at uanset hvilken skoleform skelner myndighedsindehavere mellem os og dem. Grænserne er sociale konstruktioner, der politiseres.</p> Bergthóra Kristjánsdóttir Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152220 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Uddannelse og pædagogik i Grønland – mod nye horisonter https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152222 <p><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">I artiklen</span> <span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">Uddannelse og pædagogik i Grønland – mod nye horisonter</span> <span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">kommer Carina Appelon Lykke</span><br class="textLayer--absolute" role="presentation" /><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">Melgaard på baggrund af interviews med studerende og undervisere ved Perorsaanermik Ilinniarfik/Socialpæ-</span><br class="textLayer--absolute" role="presentation" /><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">dagogisk Seminarium i Grønland med bud på, hvordan seminarets aktører kan dekolonisere pædagogisk prak-</span><br class="textLayer--absolute" role="presentation" /><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">sis og tankemåder. Med inspiration fra teorier om sproglig imperialisme og dekolonialitet undersøger forfatte-</span><br class="textLayer--absolute" role="presentation" /><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">ren, hvordan man fastholder og sikrer en uddannelse, der afspejler virkeligheden som de studerende kommer</span><br class="textLayer--absolute" role="presentation" /><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">ud i, og som bevæger sig fra at være meget dansk til at tage udgangspunkt i og orientere sig mod et grønlandsk</span><br class="textLayer--absolute" role="presentation" /><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">kultur- og samfundsperspektiv</span></p> Carina Appelon Lykke Melgaard Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152222 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Sprogtilegnelse i et dekolonialt perspektiv – Voksne tilflytteres erfaring med sproglæring og sprogbrug på Færøerne https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152223 <p>I&nbsp;<em>Sprogtilegnelse i et dekolonialt perspektiv – Voksne tilflytteres erfaring med sproglæring og sprogbrug på Færøerne</em> fokuserer Anna-Elisabeth Holm &nbsp;på voksne tilflytteres erfaringer med sproglæring og sprogbrug på Færøerne. Især tilflyttere der har en uddannelse med i bagagen oplever at der indenfor diverse fagområder på arbejdsmarkedet ikke blot stilles krav om høje færdigheder i færøsk, men også forventninger om at forstå dansk. Der kastes lys over denne dobbeltsproglige udfordring, samt sprogtilegnelse som situeret social praksis.</p> Anna-Elisabeth Holm Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152223 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152224 <p>I artiklen<em> En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet </em>undersøger Marnie Lai anvendelsen af en flersprogethedsdidaktisk tilgang til sprogundervisningen fra de nære sprog til kinesisk som fremmedsprog. Artiklen præsenterer en spørgeskemaundersøgelse fra 2019 til 2020 af kinesisk læreres holdninger og praksis til flersprogethed i undervisningen af kinesisk i gymnasiet.&nbsp;</p> Marnie Lai Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152224 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Dekoloniale perspektiver på engelskfaget: Reframing the message – at give stemme til unge i Uganda https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152225 <p>I artiklen <em>Dekoloniale perspektiver på engelskfaget: Reframing the message – at give stemme til unge i Uganda</em> sætter Lone K. Svarstad dekolonisering af engelskfaget til debat. Artiklen omhandler hvordan et samarbejde mellem en NGO Sex &amp; Samfund, FN-Byens Skoletjeneste YOUNG, en gruppe lærerstuderende og en lektor i engelsk fra Københavns Professionshøjskole kan bidrage til en diskussion af dekolonisering af engelskfagets curriculum på læreruddannelsen og i grundskolen. Parterne har deltaget i projektet <em>Generation Body Rights</em> i skoleåret 2023-24. Formålet med projektet var at få danske unge til at komme i dialog med unge fra Uganda, der arbejder med at skabe seksualundervisning under vanskelige kår. Artiklen undersøger lærerstuderendes refleksioner over egen interkulturel læring før og efter en studietur til Uganda.</p> Lone Krogsgaard Svarstad Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152225 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Co-creating migration from a decolonial perspective through the arts: TransMigrARTS’ applied arts workshop https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152226 <div class="page" data-page-number="2" data-loaded="true"> <div class="textLayer">Artiklen Co-creating migration from a decolonial perspective through the arts: TransMigrARTS’ applied arts workshop af Isabel Restrepo Acevedop og Diana Gonzáles Martín illustrerer gennem billeder og tekst, hvordan man kan skabe et ikke-hierarkisk simultant transatlantisk samarbejde mellem studerende, undervisere og forskere på hhv. et dansk og colombiansk universitet. Med fokus på den samtidige virtuelle samskabelses-proces af såvel kunst som viden, hvor alle deltagere er afhængige af hinanden og har afgørende roller i forhold til hinanden, muliggøres nedbrydning af stereotyper og hierarkier, og en ægte og empatisk udveksling blandt deltagerne kan finde sted.</div> </div> Diana González Martín, Isabel Restrepo Acevedop Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152226 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Hvordan understøtter den skriftlige studentereksamen i tysk, spansk og engelsk et kommunikativt og funktionelt sprog- og grammatiksyn? https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152227 <p>Hanne Leth Andersen og Mette Skovgaard undersøger i deres artikel Skriftlig studentereksamen i tysk, spansk og engelsk – et kommunikativt og funktionelt sprog- og grammatiksynom opgaverne, som gymnasiele-ver stilles ved skriftlige eksamener i tysk, spansk og engelsk lever op til det officielle sprog- og grammatiksyn, som både er kommunikativt og funktionelt. Analysen tager udgangspunkt i Canale og Swains (1980) delkom-petencer, læreplanernes beskrivelser af grundkompetencer og Den Europæiske Referenceramme for Sprogs beskrivelser af kompetencemodi, og undersøgelsen peger på, at det officielle sprog- og grammatiksyn er svagt implementeret. Artiklen rundes af med forslag til forbedringer.</p> Hanne Leth Andersen, Mette Skovgaard Andersen Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152227 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Google Translate i modtagelsesklassen – lærerholdninger og eleverfaringer https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152256 <p>I artiklen Google Translate i modtagelsesklassen – lærerholdninger og eleverfaringer præsenterer Nina Hauge Jensen et projekt hun har deltaget i, og som fokuserede på modtagelsesklasser for sent ankomne unge og erhvervsuddannelser i Aarhus Kommune. Mange af de unge brugte Google Trans-late, og dette undersøgte forfatteren. I forlængelse af projektet interviewede hun to af lærerne, og senere også to af eleverne. Hun konkluderer at GT er en ny og spændende udfordring, men at der er brug for at udvikle en didaktik på området. Denne proces kan eleverne inspirere os til fordi de kan forklare os hvordan GT hjælper dem.</p> Nina Hauge Jensen Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152256 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Hvorfor lære tysk? Målsituationer som værktøj ved udarbejdelse af kursusindhold for tysk som tillægskompetence https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152259 <p> Hvorfor lære tysk? Målsituationer som værktøj ved udarbejdelse af kursus-indhold for tysk som tillægskompetenceaf Aase Voldgaard Larsen. Artiklen viser dels, hvordan man kan bruge målsituationsanalyse som en metode til undersøgelse af implicitte sproglige krav og forventninger til stude-rende i sprogkursusbeskrivelser. Herudover undersøger artiklen, hvilke målsituationer et kursus i Tysk som tillægskompetence ved Aalborg Universitet beskrives ud fra, og hvad dette kan betyde for kursets indhold.</p> Aase Voldgaard Larsen Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152259 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Forord https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152221 Lone Krogsgaard Svarstad , Karen Risager , Susanne Perez, Marnie Lai , Jan Lindschouw , Bergthóra Kristjánsdóttir Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152221 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Kolofon https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152235 Lone Krogsgaard Svarstad , Karen Risager , Susana Fernández, Susanne Perez, Jan Lindschouw , Marnie Lai, Bergthóra Kristjánsdóttir Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152235 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Temanyt og andet nyt https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152468 Annegret Friedrichsen Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152468 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100 Kommende og hidtil udkomne udgivelser af Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152469 Susanne Perez Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152469 Sun, 29 Dec 2024 00:00:00 +0100