Uddannelse og pædagogik i Grønland – mod nye horisonter

Forfattere

  • Carina Appelon Lykke Melgaard Perorsaanermik Ilinniarfik / Socialpædagogisk Seminarium, Ilulissat

Resumé

I artiklen Uddannelse og pædagogik i Grønland – mod nye horisonter kommer Carina Appelon Lykke
Melgaard på baggrund af interviews med studerende og undervisere ved Perorsaanermik Ilinniarfik/Socialpæ-
dagogisk Seminarium i Grønland med bud på, hvordan seminarets aktører kan dekolonisere pædagogisk prak-
sis og tankemåder. Med inspiration fra teorier om sproglig imperialisme og dekolonialitet undersøger forfatte-
ren, hvordan man fastholder og sikrer en uddannelse, der afspejler virkeligheden som de studerende kommer
ud i, og som bevæger sig fra at være meget dansk til at tage udgangspunkt i og orientere sig mod et grønlandsk
kultur- og samfundsperspektiv

Referencer

Arnfjord, S. (2016). Sociale forhold og socialpolitik i Grønland. I: Socialpolitik. Red. Møller, I. H. og Larsen, J. E. Hans Reitzels Forlag.

Christoffersen, C. og Melgaard, C. A. L. (2020). Danisering af det grønlandske skolevæsen 1950 – 1979, Specialeafhandling. Roskilde Universitet.

Grønlands Forsoningskommission (2017). Betænkning udgivet Grønlands Forsoningskommission, Nuuk, december 2017. https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/GRU/bilag/16/1832977/index.htm

Halvorsen, K (2012). Uddannelsestraditioner inden for socialpædagogik i et historisk perspektiv. I: Socialpædagogik i Grønland, red.: Gytz Olesen, S. og Halvorsen, K. Perorsaanermik Ilinniarfik /Socialpædagogisk Seminarium.

Kristensen, T. (2021). Sprog i fokus: Kalaallisut (grønlandsk). Sprog I Norden, 49(1), 110–116.

Melgaard, C.A.L. (2024). Interviewdata PI/SPS.

Olsen, T. Rosing (2005). I skyggen af kajakkerne: Grønlands politiske historie 1939-79. Forlaget Atuagkat.

Perorsaanermik Ilinniarfik /Socialpædagogisk Seminarium, u. år. Historie https://pi.sps.gl/om-seminariet/historie/

Phillipson, R. (1992) Linguistic imperialism. Oxford University Press.

Tuck, E. og Yang, K.W. (2012). Decolonization is not a metaphor. Decolonization: Indigeneity, Education and Society, 1(1), 1-40.

Downloads

Publiceret

2024-12-29

Citation/Eksport

Appelon Lykke Melgaard, C. (2024). Uddannelse og pædagogik i Grønland – mod nye horisonter. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(79), 26. Hentet fra https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152222