Uddannelse og pædagogik i Grønland – mod nye horisonter
Resumé
I artiklen Uddannelse og pædagogik i Grønland – mod nye horisonter kommer Carina Appelon Lykke
Melgaard på baggrund af interviews med studerende og undervisere ved Perorsaanermik Ilinniarfik/Socialpæ-
dagogisk Seminarium i Grønland med bud på, hvordan seminarets aktører kan dekolonisere pædagogisk prak-
sis og tankemåder. Med inspiration fra teorier om sproglig imperialisme og dekolonialitet undersøger forfatte-
ren, hvordan man fastholder og sikrer en uddannelse, der afspejler virkeligheden som de studerende kommer
ud i, og som bevæger sig fra at være meget dansk til at tage udgangspunkt i og orientere sig mod et grønlandsk
kultur- og samfundsperspektiv
Referencer
Arnfjord, S. (2016). Sociale forhold og socialpolitik i Grønland. I: Socialpolitik. Red. Møller, I. H. og Larsen, J. E. Hans Reitzels Forlag.
Christoffersen, C. og Melgaard, C. A. L. (2020). Danisering af det grønlandske skolevæsen 1950 – 1979, Specialeafhandling. Roskilde Universitet.
Grønlands Forsoningskommission (2017). Betænkning udgivet Grønlands Forsoningskommission, Nuuk, december 2017. https://www.ft.dk/samling/20171/almdel/GRU/bilag/16/1832977/index.htm
Halvorsen, K (2012). Uddannelsestraditioner inden for socialpædagogik i et historisk perspektiv. I: Socialpædagogik i Grønland, red.: Gytz Olesen, S. og Halvorsen, K. Perorsaanermik Ilinniarfik /Socialpædagogisk Seminarium.
Kristensen, T. (2021). Sprog i fokus: Kalaallisut (grønlandsk). Sprog I Norden, 49(1), 110–116.
Melgaard, C.A.L. (2024). Interviewdata PI/SPS.
Olsen, T. Rosing (2005). I skyggen af kajakkerne: Grønlands politiske historie 1939-79. Forlaget Atuagkat.
Perorsaanermik Ilinniarfik /Socialpædagogisk Seminarium, u. år. Historie https://pi.sps.gl/om-seminariet/historie/
Phillipson, R. (1992) Linguistic imperialism. Oxford University Press.
Tuck, E. og Yang, K.W. (2012). Decolonization is not a metaphor. Decolonization: Indigeneity, Education and Society, 1(1), 1-40.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.