Om tidsskriftet
Tidsskriftet Sprogforum formidler forskeres og praktikeres erfaringer, undersøgelser og ideer inden for sprog- og kulturpædagogik med henblik på fremmed- og andetsprogsundervisning i forskellige dele af uddannelsessystemet. Sprogforum tager temaer op, der er centrale for undervisning i sprog og kultur, og med relevans på tværs af fag, fx interkulturel kompetence, literacy, digitalisering af undervisning, læringsrum osv.
Sprogforum henvender sig til alle med interesse for sprog- og kulturundervisning: Sproglærere, undervisere på læreruddannelser, lærebogsforfattere, forskere, studerende og pædagogiske ledere.
Sprogforum udkommer to gange om året og belyser fra forskellige vinkler et aktuelt tema. Alle artikler er fagfællebedømt.
Sprogforum er stedet, hvor der udveksles erfaringer, ideer og eksperimenter på tværs af sprog, institutioner og traditioner. Forskere og undervisere formidler undersøgelser og resultater for at bidrage til forøget viden og fornyelse. Sprogforum omhandler alle sider af sprog- og kulturpædagogik og sætter hver gang fokus på et bestemt tema. Der har f.eks. været temaer som: Kommunikativ sprogundervisning, sproglig viden og bevidsthed, interkulturel pædagogik, ordforråd, tidligt begyndersprog og genrepædagogik.
Ud over temarelaterede artikler indeholder hvert nummer Åbne sider med artikler der ligger uden for temaet, en sprogpolitisk kronik og derudover udarbejder Sprogpædagogisk Informationscenter en liste med de nyeste udgivelser inden for sprog- og kulturpædagogikområdet samt litteratur som knytter sig til temaet på det pågældende nummer.
Sprogforum udkom første gang i 1994. Det udgives af Forlaget Sprogforum og redigeres af fagfolk med et vidtstrakt netværk i den sprog- og kulturpædagogiske verden.
Politik om Open Access
Dette tidsskrift tilbyder Open Access til alle temanumre.