Arkiver
-
Leg og spil
Årg. 30 Nr. 1 (2024)Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik nummer 78 indeholder følgende artikler:
- Kronikken: ”Modersmålets rolle i ligestilling og civilisering” af Arnaq Grove
- ”Brug af digitale spil i dansk og engelsk: Resultater fra et systematisk review med implikation for praksis” af Thorkild Hanghøj, Kristine Kabel og Signe Hannibal Jensen
- ”Børns sprogleg – en upåagtet dimension af børnesprog” af Annegrethe Ahrenkiel og Lars Holm
- ”Spildidaktik i fremmedsprogsundervisning: En designbaseret tilgang” af Nicolai Schartau Andersen, Kirsten Oldenburg Lauta og Stephanie Kim Löbl
- ”Dramatiseringer i sprogundervisningen – roller, leg og performance” af Bente Meyer
- ”Spilbaserede og ikke-spilbaserede digitale ressourcer som forskellige tilgange til situeret andetsprogslæring?” af Louise Tranekjær
- ”Sproglig opmærksomhed i rammen af en flersprogethedsdidaktik – en konceptualisering på tværs af uddannelsesniveauer” af Petra Daryai-Hansen, Natascha Drachmann og Line Krogager Andersen
- ”Analoge og digitale hjælpemidler i tilegnelse af mundtlighed i fransk” af Hilde Eslau Blinkenberg og Janne Mikkonnen
- ”Nutidens forventning, fremtidens begrænsning? – En undersøgelse af sprogtilegnelse hos flygtninge i fuldtidsbeskæftigelse” af Simone Rams Rasmussen
- "Sprog integreret med fag? Ja, tak" af Sanne Larsen, Camilla Falk Rønne Nissen og Anne Holmen
- "Anmeldelse af Petra Daryai-Hansen: Fremmedsprog" af Karen Risager
-
Inkluderende sprogundervisning
Årg. 29 Nr. 77 (2023)Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik nummer 77 indeholder følgende artikler:
- Kronikken: “Fremmedsprog som tillægskompetence? Ja, tak” af Francesco Caviglia og Susana Silvia Fernández
- “Lost in translanguaging? Er ‘stance’ et overset aspekt i den danske ‘oversættelse’ af translanguaging-begrebet til sprogpædagogisk praksis i folkeskolen?” af Ulla Lundqvist og Kirsten Kolstrup
- “Niveaudeling i fremmedsprogsfagene i det danske gymnasium: En inkluderende strategi?” af Astrid Mus Rasmussen og Susana Silvia Fernández
- “Et læreruddannelsesperspektiv på undervisning af flersprogede elever: Hvordan udeskole kan understøtte sprogpædagogiske aktiviteter” af Anja Bols Slåttvik og Karen Barfod
- “Lærendes behov og mål – personlige læringsmål som værktøj i forbindelse med sprog som tillægskompetence” af Aase Voldgaard Larsen
- “CEFR CV: Hvad er nyt, og hvordan bidrager det til at fremme flersprogethed og interkulturalitet i en mere inklusiv kvalitetsuddannelse for alle?” af Ana Kanareva-Dimitrovska
- “Er verdensborgeren i sigte? Interkulturel læring i curriculum for Færøsk som andetsprog gældende for voksne” af Turid Thomsen
- “Flere elever i tale via taskbaseret sprogundervisning” af Annette Søndergaard Gregersen og Bente Mosgaard Jørgensen
-
Undervisningsplanlægning
Årg. 29 Nr. 76 (2023)Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik nummer 76 indeholder følgende artikler:
- Kronikken: “Sprogbevidste sprogstudier: overvejelser over fremmedsprogsstudierne og det nye Sprogløft” af Lars Behnke og Anna Sandberg
- “Interkulturel og sproglig læring: en Cyklus-Task-Chunks tilgang” af Lone K. Svarstad, Jette von Holst-Pedersen, Catherine Watson, Helene Ae Hee Bang Appel og Stephanie Kim Löbl
- “En Cyclus-Task-Chunks tilgang: lærer- og elevperspektiver” af Jette von Holst-Pedersen, Lone K. Svarstad og Stephanie Kim Löbl
- “Samarbejde mellem fransk og samfundsfag i gymnasiet: en metode til at øge elevernes motivation og styrke deres interkulturelle kompetence” af Christine Léturgie, Henriette Bisgaard Dittmer og Maria Kindt
- “Fra aktivister til aktivisme: faglig bearbejdning af indholdet i engelsk” af Susanne K. Jacobsen og Robert Lee Revier
- “Sproglige aktiviteter med fagligt indhold: puslesætninger i natur-teknologiundervisningen” af Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Dorte Maiken Lohse og Kamille Skinhøj
- “Hvert fag sin forståelse – og sit sprog: fagspecifik sprogbaseret undervisning med SFL" af Grethe Kjær Jacobsen, Ruth Mulvad og Anette Vestergaard Nielsen
- “At lære dansk i Frankrig” af Camilla Åkerblom og Cilia Reebirk
- “Machine translation literacy: maskinoversættelse i fremmedsprogundervisningen på videregående uddannelser” af Kristine Bundgaard og Tina Paulsen Christensen
- “Læs og forstå med Google Translate eller DeepL – når det giver mening” af Danièle Edith Eychenne
- “Anmeldelse af antologien Sproglig og kulturel mangfoldighed i læremidler til sprogundervisning i Norden. Dansk og svensk som fremmedsprog, andetsprog, førstesprog, nabosprog og transitsprog (redigeret af Karen Risager)” af Tom Steffensen
-
Evaluering
Årg. 28 Nr. 75 (2022)Del af serien Sprogforum
Tidsskrift for Sprog- og kulturpædagogik nummer 75 indeholder følgende artikler:
- Kronikken: “En flygtning er en flygtning er en flygtning” af Bergthóra Kristjánsdóttir
- “Sprogevaluering: Begrebets historie og dimensioner” af Dea Jespersen
- “Bottom-up-implementering af Den Fælles Europæiske Referenceramme for Sprog i Danmark” af Slobodanka Dimova og Joyce Kling
- “En sprogforsker på skulderen – om aktionsforskning som katalysator for selvevaluering og sproglig bevidsthed” af Camilla Franziska Hansen, Sebastian Becher, Ole Christian Hansen og Karen Aarøe
- “Hvad gør Google Translate ved evalueringspraksis?” af Danièle Eychenne
- “Lærerkognition i sprogevaluering” af Slobodanka Dimova og Joyce Kling
- “Løbende evaluering – et redskab til at øge motivation og kursistansvar” af Lea Beliaeva Bander
- “Sprogforståelser og sproglig evaluering i daginstitutioner” af Lars Holm og Annegrethe Ahrenkiel
- “Digitale teknologier i grundskolens fremmedsprogsundervisning” af Mette Vedsgaard Christensen, Juljana Gjata Hjorth Jacobsen, Nanna Jørgensen og Ida Gyde Hansen
- “Sprog som tillægskompetence: Hvilke sprog og hvorfor?” af Kamilla Kraft, Sanne Larsen og Anne Holmen
- “Anmeldelse af FLUGT, Refugee Museum of Denmark” af Bergthóra Kristjánsdóttir
-
Verdensborger
Årg. 18 Nr. 55 (2012)
1-25 af 84
Næste