https://tidsskrift.dk/spr/issue/feedSprogforum. Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik2025-01-02T00:00:00+01:00Sprogforum-redaktionensprogforum@hum.ku.dkOpen Journal Systems<p>Tidsskriftet Sprogforum formidler forskeres og praktikeres erfaringer, undersøgelser og ideer inden for sprog- og kulturpædagogik med henblik på fremmed- og andetsprogsundervisning i forskellige dele af uddannelsessystemet. Sprogforum tager temaer op, der er centrale for undervisning i sprog og kultur, og med relevans på tværs af fag, fx interkulturel kompetence, literacy, digitalisering af undervisning, læringsrum osv.</p> <p>Sprogforum henvender sig til alle med interesse for sprog- og kulturundervisning: Sproglærere, undervisere på læreruddannelser, lærebogsforfattere, forskere, studerende og pædagogiske ledere.</p> <p>Sprogforum udkommer to gange om året og belyser fra forskellige vinkler et aktuelt tema. Alle artikler er fagfællebedømt.</p> <p><em>Sprogforum vil fremover blive udgivet online her på tidsskrift.dk. Sprogforumnr. 74 er udgivet både fysisk og digitalt. Herefter er Sprogforum udelukkende blevet udgivet digitalt.</em></p> <p><strong>Kommende numre</strong></p> <p>Nummer 80 Flersproget litteratur i sprogundervisningen</p> <p><strong>Tidligere numre</strong></p> <p>Sprogforum tilbyder Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden. Find tidligere numre under <em>Arkiver</em>.</p> <p>Tidsskriftet Sprogforum udgives af Forlaget Sprogforum.</p> <p>Fra 2017 til 2023 er Sprogforum blevet udgivet af Roskilde Universitetsforlag.</p> <p>Fra 2006 til og med 2017 udkom Sprogforum på <em><a href="http://unipress.dk/tidsskrifter/sprogforum/" target="_self">Århus Universitetsforlag.</a></em></p> <div> <div> <p>Fra 1994 til 2005 blev <em>Sprogforum</em> udgivet af <em>Sprogpædagogisk Informationscenter</em> under navnet <em>INFODOK på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.</em></p> </div> </div>https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152217Jubilæumsartikel: Sprogforum i 30 år - interview med Karen Risager 2024-12-16T11:46:23+01:00Karen Risager risager@ruc.dkLone Krogsgaard Svarstad losv@kp.dk<p>I anledning af Sprogforums 30-års jubilæum bliver Karen Risager interviewet af Lone Krogsgaard Svarstad om tidsskriftets historie: Sprogforum i 30 år. Interviewet handler om hvordan Sprogforum startede i 1994, hvordan redaktionsgruppen og storgruppen organiserede sig, og hvad der var formålet med tidsskriftet fra starten og igennem alle årene: samarbejde mellem forskere og praktikere/lærere inden for alle sprogfag (fremmedsprog og dansk som andetsprog) i Danmark på tværs af niveauer og institutioner. Interviewet kommer også ind på Sprogforums betydning for det faglige miljø i Danmark.</p>2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152218Ai, ai, ai! 2024-12-16T11:52:21+01:00Janus Mortensen jamo@hum.ku.dk<p>Janus Mortensen diskuterer i kronikken Ai, Ai Ai! hvordan generativ sprogteknologi påvirker vores opfat-telse af sprog og tekst. Han argumenterer for at sprogfagene i uddannelsessystemet bør arbejde nysgerrigt, kritisk og konstruktivt med at inddrage generativ kunstig intelligens (AI) i undervisningen og undersøge hvor-dan sprogteknologien kan bruges til at skabe glæde ved (fremmed)sprog. Fremkomsten af tekstgenerativ sprog-teknologi bør føre til en renæssance for sprogfagene snarere end en dybere krise</p>2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152219Et dekolonialt perspektiv på læremidler: Et casestudie i spansk2024-12-16T12:08:58+01:00Susana Fernándezromssf@cc.au.dkKaren Risager risager@ruc.dk<p>I artiklen <em>Et dekolonialt perspektiv på læremidler: et casestudie i spansk</em> giver Susana S. Fernández og Karen Risager en beskrivelse af hvad et dekolonialt perspektiv for sprogfagene indebærer, og argumenterer for at spanskfaget rummer oplagte muligheder for at give eleverne et globalt udsyn, herunder en kritisk bevidsthed om vigtige aspekter af kolonihistorien. De analyserer to læremidler i spansk med fokus på, hvilke repræsentationer af den spansktalende verden eleverne præsenteres for: Caminando og Retratos centroamericanos desde Dinamarca. Forfatterne diskuterer eurocentrisme i spanskfaget og foreslår en række analytiske spørgsmål til lærebøgerne med særligt henblik på det dekoloniale perspektiv.</p> <p> </p>2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152220Os og Dem i curriculum – orientalisme i faget dansk som andetsprog 2024-12-16T12:15:45+01:00Bergthóra Kristjánsdóttirbekr@au.dk<p>Bergthóra Kristjánsdóttir præsenterer i sin artikel <em>Os og dem i curriculum – orientalisme i faget<br>dansk som andetsprog</em> analyser af curriculære dokumenter for dansk som andetsprog i<br>folkeskolen, selve lovteksten og kompetenceområderne i Fælles Mål. Artiklen anvender to analytiske kategorier, nemlig erfaringsrum (fortidige bestemmelser, her om dansk som andetsprog) og<br>forventningshorisont (samlede forestillinger om fremtiden, der afstikker muligheder og grænser for<br>handlinger). Analysen er fordelt på tre niveauer: tekst, diskursiv praksis og det tredje niveau, social praksis, der er lig med de teorier, som kan udledes af teksten og diskursiv praksis. Forfatteren konkluderer, at uanset hvilken skoleform skelner myndighedsindehavere mellem os og dem. Grænserne er sociale konstruktioner, der politiseres.</p>2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152222Uddannelse og pædagogik i Grønland – mod nye horisonter2024-12-16T13:19:31+01:00Carina Appelon Lykke Melgaardcarina@pi.sps.gl<p><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">I artiklen</span> <span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">Uddannelse og pædagogik i Grønland – mod nye horisonter</span> <span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">kommer Carina Appelon Lykke</span><br class="textLayer--absolute" role="presentation" /><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">Melgaard på baggrund af interviews med studerende og undervisere ved Perorsaanermik Ilinniarfik/Socialpæ-</span><br class="textLayer--absolute" role="presentation" /><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">dagogisk Seminarium i Grønland med bud på, hvordan seminarets aktører kan dekolonisere pædagogisk prak-</span><br class="textLayer--absolute" role="presentation" /><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">sis og tankemåder. Med inspiration fra teorier om sproglig imperialisme og dekolonialitet undersøger forfatte-</span><br class="textLayer--absolute" role="presentation" /><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">ren, hvordan man fastholder og sikrer en uddannelse, der afspejler virkeligheden som de studerende kommer</span><br class="textLayer--absolute" role="presentation" /><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">ud i, og som bevæger sig fra at være meget dansk til at tage udgangspunkt i og orientere sig mod et grønlandsk</span><br class="textLayer--absolute" role="presentation" /><span class="textLayer--absolute" dir="ltr" role="presentation">kultur- og samfundsperspektiv</span></p>2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152223Sprogtilegnelse i et dekolonialt perspektiv – Voksne tilflytteres erfaring med sproglæring og sprogbrug på Færøerne2024-12-16T13:43:44+01:00Anna-Elisabeth Holmelisabethh@setur.fo<p>I <em>Sprogtilegnelse i et dekolonialt perspektiv – Voksne tilflytteres erfaring med sproglæring og sprogbrug på Færøerne</em> fokuserer Anna-Elisabeth Holm på voksne tilflytteres erfaringer med sproglæring og sprogbrug på Færøerne. Især tilflyttere der har en uddannelse med i bagagen oplever at der indenfor diverse fagområder på arbejdsmarkedet ikke blot stilles krav om høje færdigheder i færøsk, men også forventninger om at forstå dansk. Der kastes lys over denne dobbeltsproglige udfordring, samt sprogtilegnelse som situeret social praksis.</p>2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152224En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet 2024-12-16T13:59:18+01:00Marnie Laimarnie.lai@gmail.com<p>I artiklen<em> En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet </em>undersøger Marnie Lai anvendelsen af en flersprogethedsdidaktisk tilgang til sprogundervisningen fra de nære sprog til kinesisk som fremmedsprog. Artiklen præsenterer en spørgeskemaundersøgelse fra 2019 til 2020 af kinesisk læreres holdninger og praksis til flersprogethed i undervisningen af kinesisk i gymnasiet. </p>2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152225Dekoloniale perspektiver på engelskfaget: Reframing the message – at give stemme til unge i Uganda2024-12-16T14:01:20+01:00Lone Krogsgaard Svarstad losv@kp.dk<p>I artiklen <em>Dekoloniale perspektiver på engelskfaget: Reframing the message – at give stemme til unge i Uganda</em> sætter Lone K. Svarstad dekolonisering af engelskfaget til debat. Artiklen omhandler hvordan et samarbejde mellem en NGO Sex & Samfund, FN-Byens Skoletjeneste YOUNG, en gruppe lærerstuderende og en lektor i engelsk fra Københavns Professionshøjskole kan bidrage til en diskussion af dekolonisering af engelskfagets curriculum på læreruddannelsen og i grundskolen. Parterne har deltaget i projektet <em>Generation Body Rights</em> i skoleåret 2023-24. Formålet med projektet var at få danske unge til at komme i dialog med unge fra Uganda, der arbejder med at skabe seksualundervisning under vanskelige kår. Artiklen undersøger lærerstuderendes refleksioner over egen interkulturel læring før og efter en studietur til Uganda.</p>2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152226Co-creating migration from a decolonial perspective through the arts: TransMigrARTS’ applied arts workshop2024-12-16T14:13:41+01:00Diana González Martíndigoma@cc.au.dkIsabel Restrepo AcevedopCristina.restrepo@udea.edu.co<div class="page" data-page-number="2" data-loaded="true"> <div class="textLayer">Artiklen Co-creating migration from a decolonial perspective through the arts: TransMigrARTS’ applied arts workshop af Isabel Restrepo Acevedop og Diana Gonzáles Martín illustrerer gennem billeder og tekst, hvordan man kan skabe et ikke-hierarkisk simultant transatlantisk samarbejde mellem studerende, undervisere og forskere på hhv. et dansk og colombiansk universitet. Med fokus på den samtidige virtuelle samskabelses-proces af såvel kunst som viden, hvor alle deltagere er afhængige af hinanden og har afgørende roller i forhold til hinanden, muliggøres nedbrydning af stereotyper og hierarkier, og en ægte og empatisk udveksling blandt deltagerne kan finde sted.</div> </div>2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152227Hvordan understøtter den skriftlige studentereksamen i tysk, spansk og engelsk et kommunikativt og funktionelt sprog- og grammatiksyn?2024-12-16T14:23:48+01:00Hanne Leth Andersenha@ruc.dkMette Skovgaard Andersenmsandersen@hum.ku.dk<p>Hanne Leth Andersen og Mette Skovgaard undersøger i deres artikel Skriftlig studentereksamen i tysk, spansk og engelsk – et kommunikativt og funktionelt sprog- og grammatiksynom opgaverne, som gymnasiele-ver stilles ved skriftlige eksamener i tysk, spansk og engelsk lever op til det officielle sprog- og grammatiksyn, som både er kommunikativt og funktionelt. Analysen tager udgangspunkt i Canale og Swains (1980) delkom-petencer, læreplanernes beskrivelser af grundkompetencer og Den Europæiske Referenceramme for Sprogs beskrivelser af kompetencemodi, og undersøgelsen peger på, at det officielle sprog- og grammatiksyn er svagt implementeret. Artiklen rundes af med forslag til forbedringer.</p>2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152256Google Translate i modtagelsesklassen – lærerholdninger og eleverfaringer2024-12-16T16:14:05+01:00Nina Hauge Jensennj@via.dk<p>I artiklen Google Translate i modtagelsesklassen – lærerholdninger og eleverfaringer præsenterer Nina Hauge Jensen et projekt hun har deltaget i, og som fokuserede på modtagelsesklasser for sent ankomne unge og erhvervsuddannelser i Aarhus Kommune. Mange af de unge brugte Google Trans-late, og dette undersøgte forfatteren. I forlængelse af projektet interviewede hun to af lærerne, og senere også to af eleverne. Hun konkluderer at GT er en ny og spændende udfordring, men at der er brug for at udvikle en didaktik på området. Denne proces kan eleverne inspirere os til fordi de kan forklare os hvordan GT hjælper dem.</p>2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152259Hvorfor lære tysk? Målsituationer som værktøj ved udarbejdelse af kursusindhold for tysk som tillægskompetence2024-12-16T16:24:46+01:00Aase Voldgaard Larsenvoldgaard@ikl.aau.dk<p> Hvorfor lære tysk? Målsituationer som værktøj ved udarbejdelse af kursus-indhold for tysk som tillægskompetenceaf Aase Voldgaard Larsen. Artiklen viser dels, hvordan man kan bruge målsituationsanalyse som en metode til undersøgelse af implicitte sproglige krav og forventninger til stude-rende i sprogkursusbeskrivelser. Herudover undersøger artiklen, hvilke målsituationer et kursus i Tysk som tillægskompetence ved Aalborg Universitet beskrives ud fra, og hvad dette kan betyde for kursets indhold.</p>2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152221Forord 2024-12-16T12:39:29+01:00Lone Krogsgaard Svarstad losv@kp.dkKaren Risager risager@ruc.dkSusanne Perezsusp@pha.dkMarnie Lai marnie.lai@gmail.comJan Lindschouw janl@hum.ku.dkBergthóra Kristjánsdóttirbekr@au.dk2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152235Kolofon2024-12-16T14:52:02+01:00Lone Krogsgaard Svarstad losv@kp.dkKaren Risager risager@ruc.dkSusana Fernándezromssf@cc.au.dkSusanne Perezsusp@pha.dkJan Lindschouw janl@hum.ku.dkMarnie Laimarnie.lai@gmail.comBergthóra Kristjánsdóttirbekr@au.dk2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152468Temanyt og andet nyt2024-12-29T03:30:29+01:00Annegret Friedrichsenanfr@kb.dk2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforumhttps://tidsskrift.dk/spr/article/view/152469Kommende og hidtil udkomne udgivelser af Sprogforum2024-12-29T03:37:50+01:00Susanne Perezsusp@pha.dk2024-12-29T00:00:00+01:00Copyright (c) 2024 Forfatteren og Forlaget Sprogforum