Os og Dem i curriculum – orientalisme i faget dansk som andetsprog
Resumé
Bergthóra Kristjánsdóttir præsenterer i sin artikel Os og dem i curriculum – orientalisme i faget
dansk som andetsprog analyser af curriculære dokumenter for dansk som andetsprog i
folkeskolen, selve lovteksten og kompetenceområderne i Fælles Mål. Artiklen anvender to analytiske kategorier, nemlig erfaringsrum (fortidige bestemmelser, her om dansk som andetsprog) og
forventningshorisont (samlede forestillinger om fremtiden, der afstikker muligheder og grænser for
handlinger). Analysen er fordelt på tre niveauer: tekst, diskursiv praksis og det tredje niveau, social praksis, der er lig med de teorier, som kan udledes af teksten og diskursiv praksis. Forfatteren konkluderer, at uanset hvilken skoleform skelner myndighedsindehavere mellem os og dem. Grænserne er sociale konstruktioner, der politiseres.
Referencer
Bergmann, E. (2020). Neo Nationalism: The Rise of Nativist Populism. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41773-4
Busch, S. E. & Kristjánsdóttir, B. (i proces). Fagdidaktik i dansk som andetsprog. Frydenlund.
Fairclough, N. (2008). Kritisk diskursanalyse. Hans Reitzels Forlag. Folkeskoleloven (2024). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/90
Frello, B. (2012). Kollektiv identitet. Kritiske perspektiver. Samfundslitteratur.
Fælles Mål (2015 & 2019) Dansk som andetsprog. Basis og supplerende. https://www.emu.dk/grundskole/dansk-som-andetsprog
Holmen, A. (2011). Den gode gartner og ukrudtet. Om minoritetselever i grundskolens danskfag. I: Haas, C.,
Holmen, A. Horst, C. & Kristjánsdóttir, B., Ret til dansk. Uddannelse, sprog og kulturarv. Aarhus Universitetsforlag.
Koselleck, R. (2007). Begreber, tid og erfaring. Hans Reitzels Forlag.
Kristjánsdóttir, B. (2006). Evas skjulte børn. Diskurser om tosprogede elever i det danske nationalcurriculum. Dansk Pædagogisk Universitet. Ph.d.-afhandling.
Kristjánsdóttir, B. (2018). Uddannelsespolitik i nationalismens tegn: Aarhus Universitetsforlag, 25-55. https://doi.org/10.2307/j.ctv34wmrjh
Kristjánsdóttir, B. (2023). Dansk som andetsprog: organisering og historisk udvikling. KvaN 127 (43) , VIA Aarhus, 7-19.
Said, E. W. (2002). Orientalisme. Vestlige forestillinger om Orienten. Roskilde Universitetsforlag.
Tyler, R. (1949). Basic Principles of Curriculum and
Instruction. Chicago: University of Chicago Press.
Undervisningsministeriet (2016). Bekendtgørelsen for dansk som andetsprog. BEK nr. 1053 af 29/06/2016.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.