Os og Dem i curriculum – orientalisme i faget dansk som andetsprog

Forfattere

  • Bergthóra Kristjánsdóttir Aarhus Universitet

Resumé

Bergthóra Kristjánsdóttir præsenterer i sin artikel Os og dem i curriculum – orientalisme i faget
dansk som andetsprog
analyser af curriculære dokumenter for dansk som andetsprog i
folkeskolen, selve lovteksten og kompetenceområderne i Fælles Mål. Artiklen anvender to analytiske kategorier, nemlig erfaringsrum (fortidige bestemmelser, her om dansk som andetsprog) og
forventningshorisont (samlede forestillinger om fremtiden, der afstikker muligheder og grænser for
handlinger). Analysen er fordelt på tre niveauer: tekst, diskursiv praksis og det tredje niveau, social praksis, der er lig med de teorier, som kan udledes af teksten og diskursiv praksis. Forfatteren konkluderer, at uanset hvilken skoleform skelner myndighedsindehavere mellem os og dem. Grænserne er sociale konstruktioner, der politiseres.

Referencer

Bergmann, E. (2020). Neo Nationalism: The Rise of Nativist Populism. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-030-41773-4

Busch, S. E. & Kristjánsdóttir, B. (i proces). Fagdidaktik i dansk som andetsprog. Frydenlund.

Fairclough, N. (2008). Kritisk diskursanalyse. Hans Reitzels Forlag. Folkeskoleloven (2024). https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/90

Frello, B. (2012). Kollektiv identitet. Kritiske perspektiver. Samfundslitteratur.

Fælles Mål (2015 & 2019) Dansk som andetsprog. Basis og supplerende. https://www.emu.dk/grundskole/dansk-som-andetsprog

Holmen, A. (2011). Den gode gartner og ukrudtet. Om minoritetselever i grundskolens danskfag. I: Haas, C.,

Holmen, A. Horst, C. & Kristjánsdóttir, B., Ret til dansk. Uddannelse, sprog og kulturarv. Aarhus Universitetsforlag.

Koselleck, R. (2007). Begreber, tid og erfaring. Hans Reitzels Forlag.

Kristjánsdóttir, B. (2006). Evas skjulte børn. Diskurser om tosprogede elever i det danske nationalcurriculum. Dansk Pædagogisk Universitet. Ph.d.-afhandling.

Kristjánsdóttir, B. (2018). Uddannelsespolitik i nationalismens tegn: Aarhus Universitetsforlag, 25-55. https://doi.org/10.2307/j.ctv34wmrjh

Kristjánsdóttir, B. (2023). Dansk som andetsprog: organisering og historisk udvikling. KvaN 127 (43) , VIA Aarhus, 7-19.

Said, E. W. (2002). Orientalisme. Vestlige forestillinger om Orienten. Roskilde Universitetsforlag.

Tyler, R. (1949). Basic Principles of Curriculum and

Instruction. Chicago: University of Chicago Press.

Undervisningsministeriet (2016). Bekendtgørelsen for dansk som andetsprog. BEK nr. 1053 af 29/06/2016.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2016/1053

Downloads

Publiceret

2024-12-29

Citation/Eksport

Kristjánsdóttir, B. (2024). Os og Dem i curriculum – orientalisme i faget dansk som andetsprog . Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(79), 20. Hentet fra https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152220