Dekoloniale perspektiver på engelskfaget: Reframing the message – at give stemme til unge i Uganda

Forfattere

  • Lone Krogsgaard Svarstad Københavns Professionshøjskole

Resumé

I artiklen Dekoloniale perspektiver på engelskfaget: Reframing the message – at give stemme til unge i Uganda sætter Lone K. Svarstad dekolonisering af engelskfaget til debat. Artiklen omhandler hvordan et samarbejde mellem en NGO Sex & Samfund, FN-Byens Skoletjeneste YOUNG, en gruppe lærerstuderende og en lektor i engelsk fra Københavns Professionshøjskole kan bidrage til en diskussion af dekolonisering af engelskfagets curriculum på læreruddannelsen og i grundskolen. Parterne har deltaget i projektet Generation Body Rights i skoleåret 2023-24. Formålet med projektet var at få danske unge til at komme i dialog med unge fra Uganda, der arbejder med at skabe seksualundervisning under vanskelige kår. Artiklen undersøger lærerstuderendes refleksioner over egen interkulturel læring før og efter en studietur til Uganda.

Referencer

Fernández, S.S og Risager, K. (2024) Dekoloniale perspektiver i læremidler: En casestudie i spansk. Sprogforum – Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, 30 (79).

Jørgensen, D. (2023) Ugandas anti-LGBT+ lov er dybt bekymrende, men det giver ikke mening at trække Danmarks støtte. Altinget.

López-Gopar, M.E. og Sughrua, W.M. (2023) Decolonizing ELT methods through critical thematic units ELT Journal 77 (3). https://doi.org/10.1093/elt/ccad012

Mignolo, W.D. (2018) Border thinking and decolonial cosmopolitanism. Overcoming colonial/imperial differences. I Routledge International Handbook of Cosmopolitanism Studies. (edt.) Gerard Delanty. 2. Edt. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351028905-10

Risager K. og Svarstad. L.K. (2020) Verdensborgeren og den interkulturelle læring. Samfundslitteratur.

Rosa, G.C. og Duboc, A.P. (2022) Analyzing the Concept and Field of Inquiry of English as a Lingua Franca from a Decolonial Perspective Medellín, ColoMbia, 27 (3). https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n3a14

Rørbech, M. (2024, 12/3) Her er de tre pejlemærker, som kan definere Danmarks nye Afrika-strategi. Altinget.dk https://www.altinget.dk/artikel/danmark-vil-vaere-venner-med-afrika

Sex & Samfund (2024a) Retten til seksualoplysning – et indblik i en Ugandisk kontekst. Sex & Samfund.dk https://sexogsamfund.dk/om-os/nyheder/retten-til-seksualoplysning-indblik-ugandisk-kontekst

Sex & Sanfund (2024b) Nyt undervisningsmateriale: seksuelle og reproduktive rettigheder i Uganda og Danmark. Sex & Samfund.dk

https://sexogsamfund.dk/om-os/nyheder/nyt-undervisningsmateriale-seksuelle-reproduktive-rettigheder-uganda-danmark

Tsang, M: (2021) Decolonial? Postcolonial? What does it mean to ‘decolonise ourselves’? Blog, Decolonising Modern Languages and Cultures, School of Modern Languages and Cultures, Newcastle University. https://blogs.ncl.ac.uk/decolonisesml/2021/01/21/decolonial-postcolonial-what-does-it-mean-to-decolonise-ourselves/

Undervisningsministeriet (2024) Vejledning til folkeskolens prøver i engelsk i 9. klasse. Uddannelses og forskningsministeriet (2024) Bekendtgørelsen om uddannelsen til professionsbachelor som lærer i folkeskolen. Fagbeskrivelse engelsk 50 og engelsk 35 ECTS.

Downloads

Publiceret

2024-12-29

Citation/Eksport

Krogsgaard Svarstad , L. (2024). Dekoloniale perspektiver på engelskfaget: Reframing the message – at give stemme til unge i Uganda. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(79), 48. Hentet fra https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152225

Mest læste artikler af samme forfatter(e)