Open Call - Sprogforum nr. 81 AI- og teknologiforståelse

2025-02-13
OPEN CALL: Sprogforum 81 (2025) AI- og teknologiforståelse

Temaredaktionen indbyder til at bidrage til Sprogforum nr. 81 med temaet AI- og teknologiforståelse. I Sprogforum nr. 72 (2021) var temaet “Digitale ressourcer” og sigtede på udvikling af det 21. århundredes kompetencer. Kort efter indtraf Covid-19, og vi måtte oprette virtuelle læringsrum og genopfinde sproglige aktiviteter online. Udviklingen af generativ AI (GenAI) er yderligere et teknologisk skridt mod en digital transformativ tidsalder i retning mod den såkaldte Fjerde Industrielle Revolution, hvor teknologiske gennembrud og nye teknologier i større grad vil fusionere med vores hverdag.

           Det udfordrer os til at gentænke sprog- og kulturpædagogikken med henblik på de nye teknologiske muligheder. Hvordan kan vi i sprogfagene udvikle en sammenhængende forståelse af de to fagligheder: sprog/kultur og AI/teknologi? Hvordan kan vi på den ene side udvikle aktiviteter hvor AI/teknologi bidrager til en dybere sproglig og kulturel forståelse og læring, og på den anden side udvikle aktiviteter hvor den sproglige og kulturelle faglighed bidrager til en dybere forståelse af AI/teknologi? Hvordan kan eleverne/kursisterne blive digitalt myndige i sprogfagenes sammenhæng?

           Vi efterlyser artikelforslag, der rummer empiriske, teoretiske, metodiske og praktiske bidrag som sætter ord på anvendelsen af teknologi og udvikling af AI- og teknologiforståelse til at genopfinde læringskontekster og -processer i sprogfagene, gerne i så mange sprog som muligt og i translanguaging-sammenhænge. Bidragene kan være både forsknings- og praksisbaserede. Vi efterlyser bidrag der udspringer af alle uddannelsesformer – grundskoler, ungdomsuddannelser, videregående uddannelser, sprogskoler, så vel som sproglæring “in the wild”. Artiklerne kan fx tage udgangspunkt i:

  • brug af teknologi med sprog i en bred teknologisk forstand (fx tekst til tale, tale til tekst, apps, ChatGPT m.fl, dataanalyse, Teachmate AI, chatbots m.m)
  • elevperspektiver og lærerperspektiver i brug af teknologi eller i udvikling af teknologiforståelse i sprogundervisningen
  • større eksperimenter eller små forsøg i klasseværelset med teknologier og teknologiforståelse som ny faglighed i sprogundervisningen (med eller uden teknologisk værktøj)
  • kritiske overvejelser om teknologi og teknologiforståelse i sprogfagene (fx kritisk AI-literacy)
  • eksaminer, prøver og test i sprogundervisningen (fx. eksamenstræning med chatbots)
  • hvordan bruger man teknologi til at erhverve sig viden om verden og styrke den interkulturelle forståelse i sprogundervisningen
  • samspillet mellem teknologiske medier (fx apps) til billed- og videoanalyse og den sproglige kommunikation
  • brug af teknologi i litteraturdidaktik i sprogfagene
  • risiko for bias fx. ideologier i sprogundervisningen, ulige magtforhold, køn m.m.
  • fremtidsscenarier om integrering af teknologi og teknologiforståelse i sprogundervisningen


Temaredaktion: Marnie Lai (temaredaktør), Karen Risager, Ana Kanareva-Dimitrovska,
Bente Meyer, Francesco Caviglia, Slobodanka Dimova.

Artiklerne skal være forfattet på dansk eller et skandinavisk sprog og have en længde på max. 7 sprogforumsider (14.000 enheder inklusive mellemrum). Bibliografi (max. 10 referencer) indgår i de 14.000 enheder. Artiklerne fagfællebedømmes (peer review). Sprogforum er optaget på BFI-listen (1 point).

Forslag til artikler med kort abstract (max. 500 ord) bedes sendt til temaredaktionen på e-mail marnie.lai@gmail.com senest den 11. april 2025. Herefter udvælges de abstracts vi går videre med, og der gives besked til alle, der har fremsendt abstracts. Det forventes svar kort herefter.

Deadline for indlevering af artikler er den 18. august 2025.
Sprogforum nr. 81 udkommer december 2025.