Hvordan understøtter den skriftlige studentereksamen i tysk, spansk og engelsk et kommunikativt og funktionelt sprog- og grammatiksyn?
Resumé
Hanne Leth Andersen og Mette Skovgaard undersøger i deres artikel Skriftlig studentereksamen i tysk, spansk og engelsk – et kommunikativt og funktionelt sprog- og grammatiksynom opgaverne, som gymnasiele-ver stilles ved skriftlige eksamener i tysk, spansk og engelsk lever op til det officielle sprog- og grammatiksyn, som både er kommunikativt og funktionelt. Analysen tager udgangspunkt i Canale og Swains (1980) delkom-petencer, læreplanernes beskrivelser af grundkompetencer og Den Europæiske Referenceramme for Sprogs beskrivelser af kompetencemodi, og undersøgelsen peger på, at det officielle sprog- og grammatiksyn er svagt implementeret. Artiklen rundes af med forslag til forbedringer.
Referencer
Andersen, H. L. og Blach, C. (2010). Tysk og fransk fra grundskole til universitet. Aarhus Universitetsforlag.
Andersen, H. L., Fernandez, S. S., Fristrup, D. og Henriksen, B. (2015). Fagdidaktik i sprogfag. Frydenlund.
Austin, J. L. (1952, January). How to talk. Some simple ways. Proceedings of the Aristotelian Society, 53, 227- 246. Aristotelian Society, Wiley. https://doi.org/10.1093/aristotelian/53.1.227
Canale, M., og Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied linguistics, 1 (1), 1-47. https://doi.org/10.1093/applin/1.1.1
Council of Europe (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion Volume, Council of Europe Publishing. https://rm.coe.int/common-european-framework-of-reference-for-languages-learning-teaching/16809ea0d4.
Fernández, S. S. og Andersen, H. L. (2019). Oral proficiency in second and third foreign languages in the Danish education system. Apples – Journal of Applied Language Studies 13 (1), 49–67. https://doi.org/10.17011/apples/urn.201903011689
Lavadia, M. B. (2022): Revisiting Competence and Performance: Do Grammatical and Discourse Competence Facilitate Productive Skills? In P. Agarwal (red.), Management, Education and Social Sciences Organized by Inceed and Space (245-262). Manglam Publications.
Læreplaner og vejledninger for stx https://emu.dk/stx (downloadet 16.04.24).
Lund, S. B., Jakobsen, A. S., Skovgaard Andersen, M. og Kjærgaard, H. W. (2023). Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium: En motivations- og barriereanalyse. Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF). https://viden.ncff.dk/ncff/elevperspektiver-paa-fremmedsprog-fra-grundskole-til-gymnasium.
McNamara, T. F. (2015). Language testing. Oxford University Press.
Skehan, P. (1998). A cognitive approach to language learning. Oxford University Press
https://doi.org/10.1177/003368829802900209
Skovgaard Andersen, M. og Hansen, D. (2009). (Et) Aspekt i tyske tempusformer? I K. Farø, A. Holsting, N- E. Larsen, J. E. Mogensen og T. Vinther (Red.), Sprogvidenskab i glimt: 70 tekster om sprog i Teori og praksis (176-183). Syddansk Universitetsforlag.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.