Tak fra NCFF - vi giver stafetten videre

Forfattere

  • Mette Skovgaard Andersen
  • Hanne Wacher Kjærgaard
  • Det Nationale Center for Fremmedsprog NCFF Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.161504

Nøgleord:

NCFF, læreruddannelser, fagforståelser, teacher cognition, kvalitative analyser

Resumé

Kronikken kaster et blik tilbage på NCFF's syvårige virke og fremlægger en af centrets hovedanalyser.

Referencer

Andersen, M. S., og Hansen, L. V. (2007). Historien om et bebudet mord. Information, 16–17.

Borg, S. (2006). Teacher cognition and language education: Research and practice. Continuum.

Henriksen, B., Fernandez, S. S., Andersen, H. L., og Fristrup, D. (2020). Hvorfor gør jeg det, jeg gør?: Refleksionshåndbog for sproglærere. Samfundslitte-ratur.

Lund, S. B., Jakobsen, A. S., Andersen, M. S., og Kjærgaard, H. W. (2023). Elevperspektiver på frem-medsprog fra grundskole til gymnasium. En motiva-tions- og barriereanalyse. NCFF - Det Nationale Center for Fremmedsprog. https://viden.ncff.dk/ncff/elevperspektiver-paa-fremmedsprog-fra-grundskole-til-gymnasium

NCFF. (2024a). TEOPÆD-opsamling. Opsamlende vidensnotat over NCFF’s TEOPÆD-undersøgelser. NCFF - Det Nationale Center for Fremmedsprog. https://viden.ncff.dk/ncff/teopaed-opsamling

NCFF. (2024b). Branchetilknytning for sprogud-dannede. NCFF - Det Nationale Center for Frem-medsprog. https://viden.ncff.dk/ncff/branchetilknytning-for-dimmitender

NCFF (2025). Grundskolelæreres perspektiver på deres sprogfag. NCFF – Det Nationale Center for Fremmedsprog. https://viden.ncff.dk/ncff/grundskolelaereres-perspektiver-paa-deres-sprogfag-en-laererkognitionsundersoegelse-i-tysk-fransk-og-engelskfaget

NCFF (n.d.). Gymnasielæreres perspektiver på deres sprogfag. NCFF - Det Nationale Center for Frem-medsprog. Forventes udgivet december 2025 på www.viden.ncff.dk

Regeringen. (2017). Strategi for styrkelse af frem-medsprog i uddannelsessystemet. https://www.uvm.dk/publikationer/folkeskolen/2017-strategi-for-styrkelse-af-fremmedsprog-i-uddannelsessystemet

Downloads

Publiceret

2025-12-19

Citation/Eksport

Skovgaard Andersen, M., Wacher Kjærgaard, H., & NCFF, D. N. C. for F. (2025). Tak fra NCFF - vi giver stafetten videre. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 31(81), 1–6. https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.161504