Årg. 31 Nr. 81 (2025): AI- og teknologiforståelse

					Se Årg. 31 Nr. 81 (2025): AI- og teknologiforståelse

Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik nummer 81 indeholder følgende artikler:

  • Kronikken: Tak fra NCFF – vi giver stafetten videre af Mette Skovgaard Andersen og Hanne Wacher Kjærgaard
  • Kritisk brug af kunstig intelligens i sprogfagene – de lærerstuderendes perspektiver af Bente Meyer og Annette Søndergaard Gregersen
  • AI og bias – et eksperiment i interkulturel kommunikation af Hanne Tange
  • Underviserrettet AI i sprogfagene af Anders Kalsgaard Møller, Kristine Bundgaard og Mette Leisgaard Riis Rasmussen
  • AI som medspiller i grundskolens fremmedsprogsundervisning af Christina Hellensberg og Danièle Eychenne
  • At lurke er ikke at snyde – udvikling af skriftlighed gennem brug af BookCreator af Søren Hattesen Balle og Merete Olsen
  • ChatGPT i kinesiskundervisning: Indsigter fra danske gymnasieelever af Mathilde Bruhn Rasmussen og Chun Zhang
  • AI in the second language classrooms: enhancing Spanish writing skills with Copilot in a Danish university context af Natalia Morollón Marti og Gonzalo Ángel-Cruz Burguillo
  • Er Generativ AI en god study buddy? af Tina Paulsen Christensen
  • Oversættelse i forandring: GenAI, MT og praksisnær undervisning på videregående uddannelser af Marian Flanagan og Kristian Hvelplund
  • Jeg genkalder, altså lærer jeg af Karsten Trolle Viholm
  • Tilegnelse af interkulturel kommunikativ kompetence i spanskfaget i et task-baseret og kollaborativt perspektiv af Bodil Schrøder
Publiceret: 2025-12-19

Hele nummeret

Forord

  • Forord

    Karen Risager , Marnie Lai, Jan Lindschouw , Bente Meyer , Susanne Perez, Anne Sofie Jakobsen

Kronikken

Temanyt og andet nyt

Kommende og hidtil udkomne udgivelser af Sprogforum