Tilegnelse af interkulturel kommunikativ kompetence i spanskfaget i et task-baseret og kollaborativt perspektiv

Forfattere

  • Bodil Schrøder Det Kgl. Bibliotek

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158705

Nøgleord:

interkulturel kommunikativ kompetence, virtuel kollaboration, task-baseret, task, kollaborativ, regional, intersprog, interkulturel kommunikation, kritisk kulturel bevidsthed

Resumé

Denne artikel har sit udgangspunkt i mit masterprojekt (Schrøder 2025), hvori jeg inspireret af Svarstad m.fl. (2023) for det første har undersøgt, hvorvidt en integreret interkulturel og sproglig læring i spanskfaget kan bidrage til elevernes udvikling af den interkulturelle kommunikative kompetence og for det andet har forsøgt at afdække, hvorvidt en række møder af virtuel og kollaborativ karakter kan styrke samme kompetence hos eleverne. Projektets empiriske undersøgelse vedrører således tilegnelsen af den interkulturelle kommunikative kompetence og søger at afdække potentialet i et undervisningsforløb, der forsøger at integrere Byrams model for interkulturel læring i en task-baseret kommunikativ praksis. I artiklen beskrives undersøgelsens teoretiske fundament, undersøgelsens design og metode, og herefeter præsenteres undersøgelsens resultater. Artiklen konkluderer på baggrund af undersøgelsen, at eleverne i en virtuel kollaboration, selv af regional karakter, kan træne og udvikle deres interkulturelle kommunikative kompetence, og at denne på sigt kan kvalificere en dialog og et møde med målsprogskulturen. Yderligere undersøgelser af den regionale kollaboration synes i lyset af denne slutning både relevante og nødvendige for at afdække dens potentialer. 

 

 

 

Referencer

Abildtrup, I. (2024): Sprog er en nøgle til verden, Gymnasieskolen Nr. 05, 12-14.

Byram, M. (1997): Teaching and assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters.

Canale, M. (1983): From communicative competence to communicative language pedagogy. I Richards, J.C. og Schmidt, R.W. (eds). Language and Communication. London: Longman, 2-27.

Ellis, R. (2003): Tasks in SLA and language pedagogy in Ellis, R.: Task-based Language Learning and Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1-35.

Fernández, S.S. (2016): Etnopragmatik og interkulturel kommunikativ kompetence: Didaktiske nytænkninger i fremmedsprogsundervisningen, i Ny forskning i grammatik, vol.23 (2016), 38 – 54. https://doi.org/10.7146/nfg.v24i23.24643

Fernández, S. S. (2016). Etnopragmatik og interkulturel kompetence: Didaktiske nytænkninger i fremmedsprogsundervisningen. Ny forskning i grammatik, 23. 38-54. https://doi.org/10.7146/nfg.v24i23.24643

Liddicoat, A.J. and Scarino, A. (2013). Language Teaching and Learning as an Intercultural Endeavor. In Intercultural Language Teaching and Learning (red. A.J. Liddicoat and A. Scarino). 47-62. https://doi.org/10.1002/9781118482070.ch4

Pedersen, M.S. (2019) Task-baseret kommunikativ sprogundervisning. I Gregersen, A.S., (red.) Sprogfag i forandring. Pædagogik og praksis, 3. Udgave, bind 2, 55-78. Samfundslitteratur.

Pedersen, M. S. (2001). Task Force: Et bud på kommunikativ sprogundervisning. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 7(20), 7–19. https://doi.org/10.7146/spr.v7i20.116842

Risager, K. og Svarstad, L.K. (2020): Verdensborgeren og den interkulturelle læring. Samfundslitteratur.

Schrøder, B. (2025). Tilegnelse af interkulturel kommunikativ kompetence i et task-baseret og kollaborativt perspektiv. Masteropgave i Fremmedsprogsdidaktik, Københavns Universitet.

Skehan, P. (1998). A Cognitive Approach to Language Learning. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.5070/L4111005027

Krogsgaard Svarstad, L., von Holst-Pedersen, J., Watson, C., Ae Hee Bang Appel, H., og Kim Löbl, S. (2023). Interkulturel og sproglig læring: en Cyklus-Task-Chunks-tilgang. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 29(76). https://doi.org/10.7146/spr.v29i76.138177

UVM (2024). Læreplan for Spansk begyndersprog A – stx 2024:https://uvm.dk/media/lacnqp0n/241113-laereplan-til-spansk-begyndersprog-a-stx-2024.pdf (uvm.dk)

UVM (2025). Vejledning til spansk begyndersprog A, stx 2025: https://uvm.dk/media/c2qe2mvv/251127-vejledning-til-spansk-begyndersprog-a-stx-2025.pdf (uvm.dk)

Downloads

Publiceret

2025-12-19

Citation/Eksport

Schrøder, B. (2025). Tilegnelse af interkulturel kommunikativ kompetence i spanskfaget i et task-baseret og kollaborativt perspektiv. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 31(81), 79–88. https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158705