Er Generativ AI en god study buddy?
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158682Nøgleord:
Generativ AI, Studerendes videnspraksisser, LæringResumé
Generativ Artificial Intelligence (GAI) er blevet mange studerendes foretrukne ”go-to-guy”, men spørgsmålet er, om GAI reelt er en god study buddy? Denne artikel analyserer spørgeskemadata om studerendes brug af GAI på de erhvervssproglige fremmedsprogsuddannelser på Aarhus Universitet i engelsk, fransk, spansk og tysk på bachelor- og kandidatniveau. På den baggrund diskuteres de studerendes GAI-støttede videnspraksisser i spændingsfeltet mellem fordummende udlicitering af opgaver og lærerige partnerskaber. Undersøgelsen viser, at stort set alle studerende bruger GAI til både hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige formål, hvorfor det er vigtigt, at deres undervisere lærer dem at bruge GAI på en kritisk og selvstændig måde, der gør chatbots til en god læringspartner.
Referencer
Christensen, T.P., Kjærgaard, H.W. og Randrup, K.S. (2025). GAI i en læringskontekst. Projektrapport. Fra ungdomsuddannelserne til universitetet: elevers, studerendes, underviseres og lederes erfaringer med generativ AI. https://www.projektbanken-rm.dk/index.php?route=product/product&path=218&product_id=2286&sort=p.sort_order&order=ASC&limit=30
Dalsgaard, C. og Prilop, C. N. (2025). Partnerskaber mellem elever og AI: Nye arbejdsmetoder med generativ AI. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 17 (31), 1-30. https://doi.org/10.7146/lom.v17i31.150410
Dalsgaard, P. (2025). Reflective Friction in Generative AI: Designing for Slow Thinkingin Fast Systems.
Kestin, G., Miller, K., Klales, A., Millbourne, T. og Ponti, G. (2025). AI tutoring outperforms in-class active learning: an RCT introducing a novel research-based design in an authentic educational setting. Sci Rep, 15 (17458), 1-14. https://doi.org/10.1038/s41598-025-97652-
Kosmyna, N., Hauptmann, E., Yuan, Y.T., Situ, J., Liao, X., Beresnitzky, A.V., Braunstein, I. og Maes, P. (2025). Your Brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task,1-206. https://doi.org/10.48550/arXiv.2506.08872
Yusof, I. J. (2025). ChatGPT-assisted retrieval practice and exam scores: Does it work? Journal of Information Technology Education: Research, 24, 1-40. https://doi.org/10.28945/5474
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.