Er Generativ AI en god study buddy?

Forfattere

  • Tina Paulsen Christensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158682

Nøgleord:

Generativ AI, Studerendes videnspraksisser, Læring

Resumé

Generativ Artificial Intelligence (GAI) er blevet mange studerendes foretrukne ”go-to-guy”, men spørgsmålet er, om GAI reelt er en god study buddy? Denne artikel analyserer spørgeskemadata om studerendes brug af GAI på de erhvervssproglige fremmedsprogsuddannelser på Aarhus Universitet i engelsk, fransk, spansk og tysk på bachelor- og kandidatniveau. På den baggrund diskuteres de studerendes GAI-støttede videnspraksisser i spændingsfeltet mellem fordummende udlicitering af opgaver og lærerige partnerskaber. Undersøgelsen viser, at stort set alle studerende bruger GAI til både hensigtsmæssige og uhensigtsmæssige formål, hvorfor det er vigtigt, at deres undervisere lærer dem at bruge GAI på en kritisk og selvstændig måde, der gør chatbots til en god læringspartner.

Referencer

Christensen, T.P., Kjærgaard, H.W. og Randrup, K.S. (2025). GAI i en læringskontekst. Projektrapport. Fra ungdomsuddannelserne til universitetet: elevers, studerendes, underviseres og lederes erfaringer med generativ AI. https://www.projektbanken-rm.dk/index.php?route=product/product&path=218&product_id=2286&sort=p.sort_order&order=ASC&limit=30

Dalsgaard, C. og Prilop, C. N. (2025). Partnerskaber mellem elever og AI: Nye arbejdsmetoder med generativ AI. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), 17 (31), 1-30. https://doi.org/10.7146/lom.v17i31.150410

Dalsgaard, P. (2025). Reflective Friction in Generative AI: Designing for Slow Thinkingin Fast Systems.

https://www.dropbox.com/scl/fi/nerr6lafkv04l9eoik0w0/Dalsgaard-2025-Reflective-Friction.pdf?rlkey=u94ynd0zd3gbzotuj654tfdfy&e=1&dl=0

Kestin, G., Miller, K., Klales, A., Millbourne, T. og Ponti, G. (2025). AI tutoring outperforms in-class active learning: an RCT introducing a novel research-based design in an authentic educational setting. Sci Rep, 15 (17458), 1-14. https://doi.org/10.1038/s41598-025-97652-

Kosmyna, N., Hauptmann, E., Yuan, Y.T., Situ, J., Liao, X., Beresnitzky, A.V., Braunstein, I. og Maes, P. (2025). Your Brain on ChatGPT: Accumulation of Cognitive Debt when Using an AI Assistant for Essay Writing Task,1-206. https://doi.org/10.48550/arXiv.2506.08872

Yusof, I. J. (2025). ChatGPT-assisted retrieval practice and exam scores: Does it work? Journal of Information Technology Education: Research, 24, 1-40. https://doi.org/10.28945/5474

Downloads

Publiceret

2025-12-19

Citation/Eksport

Paulsen Christensen, T. (2025). Er Generativ AI en god study buddy?. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 31(81), 58–64. https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158682