Jeg genkalder, altså lærer jeg

Forfattere

  • Karsten Trolle Viholm Grenaa Gymnasium

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.161561

Nøgleord:

retrieval practice, kognition, activation threshold hypothesis, langtidshukommelse, desired difficulty, brain dumps

Resumé

Denne artikel undersøger, hvordan genkaldelsesøvelser (Retrieval Practice) kan anvendes i gymnasial sprogundervisning med henblik på at styrke elevers ordforråd samt grammatiske viden.

Artiklen lægger op til, at genkaldelsesøvelser kan understøtte sprogindlæring gennem aktivt arbejde med elevernes hukommelse. Retrieval practice en læringstilgang, der giver svar på den kognitive udfordring, der opstår, når aktiveringstærsklen er på vej op, og ordforråd og anden læring ophører med at være tilgængeligt i langtidshukommelsen.

Undersøgelsens dataindsamling blev sikret i en kombination af kvalitative interviews med elevbesvarelser indsamlet i Quizlet. Resultaterne viser, at genkaldelsesøvelser kan forbedre ordforrådsindlæring, målt på både genkaldelseshastighed og skriftlig præcision. Eleverne oplevede også en positiv effekt af øvelser med fokus på grammatisk viden og produktion. 

Artiklen bidrager med en praksisnær forståelse af, hvordan genkaldelsesøvelser kan anvendes i den daglige undervisning. Samtidig peger den på behovet for yderligere forskning i, hvordan disse øvelser kan tilpasses forskellige sproglige niveauer for at sikre en optimal læringseffekt. I forlængelse heraf vil artiklen afslutningsvist åbne for nye perspektiver for at kombinere retrieval practice med mere kommunikativt rettede øvelser. Casen tager udgangspunkt i tysk-faget, men resultaterne er relevante for alle sprogfag

Referencer

Agarwal, P. K., og Bain, P. M. (2019). Powerful teaching: unleash the science of learning. Jossey-Bass.

https://doi.org/10.1002/9781119549031

Ferris, D.R., Treatment of Error in Second Language Student Writing (2nd edition)

University of Michigan Press, 2012 https://doi.org/10.3998/mpub.2173290

Karpicke, J. D. (2012). Retrieval-Based Learning: Active Retrieval Promotes Meaningful Learning: Active Retrieval Promotes Meaningful Learning. Current Directions in Psychological Science, 21(3), 157-163. https://doi.org/10.1177/0963721412443552

Mickan, A., McQueen, J. M., og Lemhöfer, K. (2019). Bridging the Gap Between Second Language Acquisition Research and Memory Science: The Case of Foreign Language Attrition. Frontiers in Human Neuroscience, 13, 397. https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00397

Viholm, K., Masteropgave om retrieval practice i relation til tyskundervisningen i det almene gymnasium, Københavns Universitet Amager https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00397

Downloads

Publiceret

2025-12-19

Citation/Eksport

Viholm, K. T. (2025). Jeg genkalder, altså lærer jeg. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 31(81), 72–78. https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.161561