Jeg genkalder, altså lærer jeg
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.161561Keywords:
retrieval practice, kognition, activation threshold hypothesis, langtidshukommelse, desired difficulty, brain dumpsAbstract
Denne artikel undersøger, hvordan genkaldelsesøvelser (Retrieval Practice) kan anvendes i gymnasial sprogundervisning med henblik på at styrke elevers ordforråd samt grammatiske viden.
Artiklen lægger op til, at genkaldelsesøvelser kan understøtte sprogindlæring gennem aktivt arbejde med elevernes hukommelse. Retrieval practice en læringstilgang, der giver svar på den kognitive udfordring, der opstår, når aktiveringstærsklen er på vej op, og ordforråd og anden læring ophører med at være tilgængeligt i langtidshukommelsen.
Undersøgelsens dataindsamling blev sikret i en kombination af kvalitative interviews med elevbesvarelser indsamlet i Quizlet. Resultaterne viser, at genkaldelsesøvelser kan forbedre ordforrådsindlæring, målt på både genkaldelseshastighed og skriftlig præcision. Eleverne oplevede også en positiv effekt af øvelser med fokus på grammatisk viden og produktion.
Artiklen bidrager med en praksisnær forståelse af, hvordan genkaldelsesøvelser kan anvendes i den daglige undervisning. Samtidig peger den på behovet for yderligere forskning i, hvordan disse øvelser kan tilpasses forskellige sproglige niveauer for at sikre en optimal læringseffekt. I forlængelse heraf vil artiklen afslutningsvist åbne for nye perspektiver for at kombinere retrieval practice med mere kommunikativt rettede øvelser. Casen tager udgangspunkt i tysk-faget, men resultaterne er relevante for alle sprogfag
References
Agarwal, P. K., og Bain, P. M. (2019). Powerful teaching: unleash the science of learning. Jossey-Bass.
https://doi.org/10.1002/9781119549031
Ferris, D.R., Treatment of Error in Second Language Student Writing (2nd edition)
University of Michigan Press, 2012 https://doi.org/10.3998/mpub.2173290
Karpicke, J. D. (2012). Retrieval-Based Learning: Active Retrieval Promotes Meaningful Learning: Active Retrieval Promotes Meaningful Learning. Current Directions in Psychological Science, 21(3), 157-163. https://doi.org/10.1177/0963721412443552
Mickan, A., McQueen, J. M., og Lemhöfer, K. (2019). Bridging the Gap Between Second Language Acquisition Research and Memory Science: The Case of Foreign Language Attrition. Frontiers in Human Neuroscience, 13, 397. https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00397
Viholm, K., Masteropgave om retrieval practice i relation til tyskundervisningen i det almene gymnasium, Københavns Universitet Amager https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00397
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.