AI som medspiller i fremmedsprogsundervisningen

Forfattere

  • Christina Hellensberg
  • Daniele Edith Eychenne Forfatter

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158710

Resumé

Artiklen peger på, hvordan AI kan understøtte sprogtilegnelse i en kommunikativ fremmedsprogsundervisning i grundskolen. De erfaringer, artiklen præsenterer og diskuterer, bygger på et udviklingsprojekt (2023–2025), hvor lærere og elever sammen har afprøvet forskellige tilgange og designs, der kombinerer fokus på sprog og brug af AI.

En femfaset model beskriver processen fra aktivering af elevernes forhåndsviden – både indholdsmæssigt og sprogligt – til målrettet brug af AI som samarbejdspartner, vurdering af output og endelig formidling med større sproglig variation.

Artiklen viser, hvordan AI på en legitim, balanceret og hensigtsmæssig måde kan understøtte motivation, differentiering, ordforrådstilegnelse og teknologiforståelse. Den understreger lærerens centrale rolle som didaktisk rammesætter samt behovet for efteruddannelse, prøvehandlinger og refleksionsrum for at sikre bevidst brug af teknologien. Desuden fremhæves vigtigheden af at udvikle elevernes kritiske kompetencer, etiske bevidsthed og digitale myndiggørelse.

 

Referencer

Bak, A.H. og Lindved Dithmer, C. (2025). AI i klas-selokalet: Se, hvordan otte kommuner griber det an. https://www.kl.dk/videncenter/nyheder/2025/ai-i-klasselokalet-se-hvordan-otte-kommuner-griber-det-an

Børne- og Undervisningsministeriet (2025). Anbefa-linger om brug af generativ AI i undervisningen i folkeskolen. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf25/juni/250626-tilgaengeliggjort--anbefalinger-om-brug-af-generativ-ai-i-undervisningen-i-folkeskolen.pdf

Furze, L. (2024). Practical AI strategies: Engaging with generative AI in education. Amba Press.

Hjorth, M. og von Sehested, M.(red.) (2025). AI i skolen og anvendelse af sprogmodeller i undervis-ningen (1. udgave). Dafolo.

Klinge, L. (2023, september 4). En god skole for alle imødekommer seks grundlæggende behov. https://skolemonitor.dk/nyheder/

Nygaard, C. (2024). Prompt engineering: En grund-bog. Samfundslitteratur.

Sætra, H.S. (2025). Hvordan redde demokratiet fra kunstig intelligens. Cappelen Damm publisher. https://www.nb.no/items/d77d46aa7566775c0c1af9111868e767

Downloads

Publiceret

2025-12-19

Citation/Eksport

Hellensberg, C., & Eychenne, D. E. (2025). AI som medspiller i fremmedsprogsundervisningen . Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 31(81), 26–32. https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158710