AI som medspiller i fremmedsprogsundervisningen
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158710Resumé
Artiklen peger på, hvordan AI kan understøtte sprogtilegnelse i en kommunikativ fremmedsprogsundervisning i grundskolen. De erfaringer, artiklen præsenterer og diskuterer, bygger på et udviklingsprojekt (2023–2025), hvor lærere og elever sammen har afprøvet forskellige tilgange og designs, der kombinerer fokus på sprog og brug af AI.
En femfaset model beskriver processen fra aktivering af elevernes forhåndsviden – både indholdsmæssigt og sprogligt – til målrettet brug af AI som samarbejdspartner, vurdering af output og endelig formidling med større sproglig variation.
Artiklen viser, hvordan AI på en legitim, balanceret og hensigtsmæssig måde kan understøtte motivation, differentiering, ordforrådstilegnelse og teknologiforståelse. Den understreger lærerens centrale rolle som didaktisk rammesætter samt behovet for efteruddannelse, prøvehandlinger og refleksionsrum for at sikre bevidst brug af teknologien. Desuden fremhæves vigtigheden af at udvikle elevernes kritiske kompetencer, etiske bevidsthed og digitale myndiggørelse.
Referencer
Bak, A.H. og Lindved Dithmer, C. (2025). AI i klas-selokalet: Se, hvordan otte kommuner griber det an. https://www.kl.dk/videncenter/nyheder/2025/ai-i-klasselokalet-se-hvordan-otte-kommuner-griber-det-an
Børne- og Undervisningsministeriet (2025). Anbefa-linger om brug af generativ AI i undervisningen i folkeskolen. https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf25/juni/250626-tilgaengeliggjort--anbefalinger-om-brug-af-generativ-ai-i-undervisningen-i-folkeskolen.pdf
Furze, L. (2024). Practical AI strategies: Engaging with generative AI in education. Amba Press.
Hjorth, M. og von Sehested, M.(red.) (2025). AI i skolen og anvendelse af sprogmodeller i undervis-ningen (1. udgave). Dafolo.
Klinge, L. (2023, september 4). En god skole for alle imødekommer seks grundlæggende behov. https://skolemonitor.dk/nyheder/
Nygaard, C. (2024). Prompt engineering: En grund-bog. Samfundslitteratur.
Sætra, H.S. (2025). Hvordan redde demokratiet fra kunstig intelligens. Cappelen Damm publisher. https://www.nb.no/items/d77d46aa7566775c0c1af9111868e767
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.