ChatGPT i kinesiskundervisning: Indsigter fra danske gymnasieelever

Forfattere

  • Mathilde Bruhn Rasmussen Aarhus Universitet
  • Chun Zhang

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158727

Nøgleord:

ChatGPT, kinesiskundervisning, Gymnasieelever, selvreguleret læring

Resumé

Integration af generativ kunstig intelligens (GAI) i fremmedsprogsundervisning er ved at omforme elevers læringserfaringer samt deres opfattelse af sprogindlæring. I Danmark understreger Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vigtigheden af, at eleverne nu skal undervises i, om og uden GAI og hvilket indbefatter, at de skal kunne anvende teknologien som et redskab til at styrke læring og digital dannelse. I denne kontekst gennemførte vi i 2024 en undersøgelse af danske gymnasieelevers erfaringer med ChatGPT i kinesiskundervisningen. I alt deltog 64 elever fra 2.g. og 3.g. på fire forskellige gymnasier. Ved hjælp af spørgeskemaer undersøgte vi eleveners holdninger, brugsmønstre og oplevede indflydelse af ChatGPT på deres læring. Beskrivende statistik blev anvendt til at analysere sammenhængen mellem brug og klassetrin, suppleret af en kvalitativ analyse af elevernes åbne svar. Foreløbige resultater viser, at de fleste elever brugte ChatGPT som et redskab til selvreguleret læring. Tilliden til GAI-genereret indhold varierede, men mange elever udviste kritisk engagement i vurderingen af GAI-genereret tekster. 

Referencer

BUVM (2024). Nu kommer anbefalinger for brug af generativ kunstig intelligens i undervisningen på landets ungdomsuddannelser. Børne- og undervisningsminiteriet – november 2024. https://www.uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2024/nov/241120-nu-kommer-anbefalinger-for-brug-af-generativ-kunstig

Cai, W. (2023). Learning and teaching Chinese in the ChatGPT context. Language Teaching and Linguistic Studies, (4), 13-23

Dalsgaard, C., Christensen, M. V., Caviglia, F., Andersen, M. S., Kjærgaard, H. W., og Kjærsholm Boie, M. A. (2023). Sprogteknologier i fremmedsprogsundervisningen: indkredsning af en sprogfaglig teknologiforståelse: – på tværs af grundskole og ungdomsuddannelse. Tidsskriftet Læring Og Medier (LOM), 16(28). https://doi.org/10.7146/lom.v16i28.136251

Ellis, Rod. (2024). Task-based and Task-supported Language Teaching Curtin University. International Journal of TESOL Studies, 6(4). 1-13. https://doi.org/10.58304/ijts.20240401

Ferrara, E. (2023). Should ChatGPT be biased? Challenges and Risks of Bias in Large Language Models. https://arxiv.org/abs/2304.03738 https://doi.org/10.2139/ssrn.4627814

Knoop, H. H. (2004). Om kunsten at finde flow i en verden, der ofte forhindrer det. Kognition Pædagogik-tidsskrift tænkning læring, 14(52), 66-82.

Lai, M. (2024). En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet . Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(79), 40. https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152224

Ying Soon G, Binti Abdullah NAC, binti Abdul Rahman NA, Suyan Z, Yiming C. (2024). Integrating AI Chatbots in ESL and CFL Instruction: Revolutionizing Language Learning with Artificial Intelligence. LatIA., 2(23). https://doi.org/10.62486/latia202423

Downloads

Publiceret

2025-12-19

Citation/Eksport

Rasmussen, M. B., & Zhang, C. (2025). ChatGPT i kinesiskundervisning: Indsigter fra danske gymnasieelever. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 31(81), 39–44. https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.158727