En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet
Resumé
I artiklen En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet undersøger Marnie Lai anvendelsen af en flersprogethedsdidaktisk tilgang til sprogundervisningen fra de nære sprog til kinesisk som fremmedsprog. Artiklen præsenterer en spørgeskemaundersøgelse fra 2019 til 2020 af kinesisk læreres holdninger og praksis til flersprogethed i undervisningen af kinesisk i gymnasiet.
Referencer
Blommaert, J. (2010). The Sociolinguistics of Globalization. 1st ed. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511845307.
Drachmann, N. og P. Daryai-Hansen (2024). Flersprogethedsdidaktik. 1. udgave. Akademisk Forlag.
García, O., S. I. Johnson, K. Seltzer og G. Valdés. (2017). The Translanguaging Classroom: Leveraging´ Student Bilingualism For Learning. Philadelphia, Pa Caslon.
García, O. og T. Kleyn (red) (2016). Translanguaging with Multilingual Students. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315695242.
Holmen, A. (2017). At tage udgangspunkt i det kendte – Om brug af modersmålet ved tilegnelsen af et nyt
sprog. Sprogforum 51. https://doi.org/10.7146/spr.v17i51.102843.
Holmen, A. og H. Thise (2019). Translanguaging. Sprogforum 68: 13–21. https://doi.org/10.7146/spr.v25i68.128425.
Kumaravadivelu, B. (2001). Toward a Postmethod Pedagogy. TESOL Quarterly 35 (4): 537. https://doi.org/10.2307/3588427.
Lai, M. og A. Holmen (2020). En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet. Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF).
Milambiling, J. 2011. Bringing One Language to another: Multilingualism as a Resource in the Language Classroom. Forum 49 (1): 18.
Ringbom, Håkan. 2006. Cross-Linguistic Similarity in Foreign Language Learning. Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781853599361
.
Wei, Li. 2011. Multilinguality, Multimodality, and Multicompetence: Code‐ and Modeswitching by Minority Ethnic Children in Complementary Schools. The Modern Language Journal 95 (3): 370–84. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2011.01209.x.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.