En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet

Forfattere

  • Marnie Lai

Resumé

I artiklen En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet undersøger Marnie Lai anvendelsen af en flersprogethedsdidaktisk tilgang til sprogundervisningen fra de nære sprog til kinesisk som fremmedsprog. Artiklen præsenterer en spørgeskemaundersøgelse fra 2019 til 2020 af kinesisk læreres holdninger og praksis til flersprogethed i undervisningen af kinesisk i gymnasiet. 

Referencer

Blommaert, J. (2010). The Sociolinguistics of Globalization. 1st ed. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511845307.

Drachmann, N. og P. Daryai-Hansen (2024). Flersprogethedsdidaktik. 1. udgave. Akademisk Forlag.

García, O., S. I. Johnson, K. Seltzer og G. Valdés. (2017). The Translanguaging Classroom: Leveraging´ Student Bilingualism For Learning. Philadelphia, Pa Caslon.

García, O. og T. Kleyn (red) (2016). Translanguaging with Multilingual Students. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315695242.

Holmen, A. (2017). At tage udgangspunkt i det kendte – Om brug af modersmålet ved tilegnelsen af et nyt

sprog. Sprogforum 51. https://doi.org/10.7146/spr.v17i51.102843.

Holmen, A. og H. Thise (2019). Translanguaging. Sprogforum 68: 13–21. https://doi.org/10.7146/spr.v25i68.128425.

Kumaravadivelu, B. (2001). Toward a Postmethod Pedagogy. TESOL Quarterly 35 (4): 537. https://doi.org/10.2307/3588427.

Lai, M. og A. Holmen (2020). En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet. Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF).

Milambiling, J. 2011. Bringing One Language to another: Multilingualism as a Resource in the Language Classroom. Forum 49 (1): 18.

Ringbom, Håkan. 2006. Cross-Linguistic Similarity in Foreign Language Learning. Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781853599361

.

Wei, Li. 2011. Multilinguality, Multimodality, and Multicompetence: Code‐ and Modeswitching by Minority Ethnic Children in Complementary Schools. The Modern Language Journal 95 (3): 370–84. https://doi.org/10.1111/j.1540-4781.2011.01209.x.

Downloads

Publiceret

2024-12-29

Citation/Eksport

Lai, M. (2024). En flersprogethedsdidaktisk tilgang til kinesisk i gymnasiet . Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(79), 40. Hentet fra https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152224

Mest læste artikler af samme forfatter(e)