Thanks from NCFF - we hand over the baton

Authors

  • Mette Skovgaard Andersen
  • Hanne Wacher Kjærgaard
  • Det Nationale Center for Fremmedsprog NCFF Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.161504

Keywords:

NCFF, teacher education, conceptualisations of professions, teacher cognition, qualitative analyses

Abstract

The chronicle looks back on NCFF's seven-year work and presents one of the main analyses of the center.

References

Andersen, M. S., og Hansen, L. V. (2007). Historien om et bebudet mord. Information, 16–17.

Borg, S. (2006). Teacher cognition and language education: Research and practice. Continuum.

Henriksen, B., Fernandez, S. S., Andersen, H. L., og Fristrup, D. (2020). Hvorfor gør jeg det, jeg gør?: Refleksionshåndbog for sproglærere. Samfundslitte-ratur.

Lund, S. B., Jakobsen, A. S., Andersen, M. S., og Kjærgaard, H. W. (2023). Elevperspektiver på frem-medsprog fra grundskole til gymnasium. En motiva-tions- og barriereanalyse. NCFF - Det Nationale Center for Fremmedsprog. https://viden.ncff.dk/ncff/elevperspektiver-paa-fremmedsprog-fra-grundskole-til-gymnasium

NCFF. (2024a). TEOPÆD-opsamling. Opsamlende vidensnotat over NCFF’s TEOPÆD-undersøgelser. NCFF - Det Nationale Center for Fremmedsprog. https://viden.ncff.dk/ncff/teopaed-opsamling

NCFF. (2024b). Branchetilknytning for sprogud-dannede. NCFF - Det Nationale Center for Frem-medsprog. https://viden.ncff.dk/ncff/branchetilknytning-for-dimmitender

NCFF (2025). Grundskolelæreres perspektiver på deres sprogfag. NCFF – Det Nationale Center for Fremmedsprog. https://viden.ncff.dk/ncff/grundskolelaereres-perspektiver-paa-deres-sprogfag-en-laererkognitionsundersoegelse-i-tysk-fransk-og-engelskfaget

NCFF (n.d.). Gymnasielæreres perspektiver på deres sprogfag. NCFF - Det Nationale Center for Frem-medsprog. Forventes udgivet december 2025 på www.viden.ncff.dk

Regeringen. (2017). Strategi for styrkelse af frem-medsprog i uddannelsessystemet. https://www.uvm.dk/publikationer/folkeskolen/2017-strategi-for-styrkelse-af-fremmedsprog-i-uddannelsessystemet

Downloads

Published

2025-12-19

How to Cite

Skovgaard Andersen, M., Wacher Kjærgaard, H., & NCFF, D. N. C. for F. (2025). Thanks from NCFF - we hand over the baton. Sprogforum, 31(81), 1–6. https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.161504