Tak fra NCFF - vi giver stafetten videre
DOI:
https://doi.org/10.7146/spr.v31i81.161504Nøgleord:
NCFF, læreruddannelser, fagforståelser, teacher cognition, kvalitative analyserResumé
Kronikken kaster et blik tilbage på NCFF's syvårige virke og fremlægger en af centrets hovedanalyser.
Referencer
Andersen, M. S., og Hansen, L. V. (2007). Historien om et bebudet mord. Information, 16–17.
Borg, S. (2006). Teacher cognition and language education: Research and practice. Continuum.
Henriksen, B., Fernandez, S. S., Andersen, H. L., og Fristrup, D. (2020). Hvorfor gør jeg det, jeg gør?: Refleksionshåndbog for sproglærere. Samfundslitte-ratur.
Lund, S. B., Jakobsen, A. S., Andersen, M. S., og Kjærgaard, H. W. (2023). Elevperspektiver på frem-medsprog fra grundskole til gymnasium. En motiva-tions- og barriereanalyse. NCFF - Det Nationale Center for Fremmedsprog. https://viden.ncff.dk/ncff/elevperspektiver-paa-fremmedsprog-fra-grundskole-til-gymnasium
NCFF. (2024a). TEOPÆD-opsamling. Opsamlende vidensnotat over NCFF’s TEOPÆD-undersøgelser. NCFF - Det Nationale Center for Fremmedsprog. https://viden.ncff.dk/ncff/teopaed-opsamling
NCFF. (2024b). Branchetilknytning for sprogud-dannede. NCFF - Det Nationale Center for Frem-medsprog. https://viden.ncff.dk/ncff/branchetilknytning-for-dimmitender
NCFF (2025). Grundskolelæreres perspektiver på deres sprogfag. NCFF – Det Nationale Center for Fremmedsprog. https://viden.ncff.dk/ncff/grundskolelaereres-perspektiver-paa-deres-sprogfag-en-laererkognitionsundersoegelse-i-tysk-fransk-og-engelskfaget
NCFF (n.d.). Gymnasielæreres perspektiver på deres sprogfag. NCFF - Det Nationale Center for Frem-medsprog. Forventes udgivet december 2025 på www.viden.ncff.dk
Regeringen. (2017). Strategi for styrkelse af frem-medsprog i uddannelsessystemet. https://www.uvm.dk/publikationer/folkeskolen/2017-strategi-for-styrkelse-af-fremmedsprog-i-uddannelsessystemet
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.