Hvorfor lære tysk? Målsituationer som værktøj ved udarbejdelse af kursusindhold for tysk som tillægskompetence
Resumé
Hvorfor lære tysk? Målsituationer som værktøj ved udarbejdelse af kursus-indhold for tysk som tillægskompetenceaf Aase Voldgaard Larsen. Artiklen viser dels, hvordan man kan bruge målsituationsanalyse som en metode til undersøgelse af implicitte sproglige krav og forventninger til stude-rende i sprogkursusbeskrivelser. Herudover undersøger artiklen, hvilke målsituationer et kursus i Tysk som tillægskompetence ved Aalborg Universitet beskrives ud fra, og hvad dette kan betyde for kursets indhold.
Referencer
Data
AAU-mail (2023). Gratis tyskkurser i foråret 2023/Free German language courses in the spring 2023. Mail udsendt 5.1.2023 til studerende på AAU.
Brochure DK (2023). Intensive sprogkurser i tysk for alle AAU-studerende i Aalborg fra 2.-10. semester – foråret 2023. Aalborg Universitet.
Brochure UK (2023). Intensive German Language Courses for all AAU Degree Students in Aalborg from 2nd-10th Semester – Spring 2023. Aalborg Universitet.
Tysk sprogkursus (2023). https://www.kultur.aau.dk/uddannelser/enkeltfag/tysk-sprogkursus
Litteratur
CEFR. Den europæiske Sprogportfolio. Kompetence-nøgle (u. årstal). https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/official-translations-of-the-cefr-global-scale (pdf med officiel dansk oversættelse af CEFR)
Daryai-Hansen, P., Lauta, K. og Farø, K. (2018). Brobygning i tyskfaget. Hvorfor og hvordan? https://curis.ku.dk/admin/files/193569703/Brobygning_i_tyskfaget._Hvorfor_og_hvordan_.pdf
Dou, A. Q.; Chan, S. H. og Win, M. T. (2023). Changing visions in ESP development and teaching: Past, present, and future vistas. Frontiers in Psychology, Section Psychology of Language, 14, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1140659
Fenyvesi, K. (2021). Emic perspectives on young Danish learners' foreign language classroom anxiety. Language Teaching Research. 1-19. https://doi.org/10.1177/13621688211001200.
Hutchinson, T. og Waters, A. (1987). English for Specific Purposes. A learning-centred approach. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511733031
Li, J. (2014). Needs Analysis: An Effective Way in Business English Curriculum Design. Theory and Practice in Language Studies, Vol. 4, No. 9, 1869-1874. https://doi.org/10.4304/tpls.4.9.1869-1874
Tinto, V. (2017). Through the Eyes of Students. Journal of College Student Retention: Research, Theory og Practice, 19(3), 254-269. https://doi.org/10.1177/1521025115621917
Unger, M. C. (2021). Sproglige hvaffornoget? En kritisk diskurs- analyse af konstruktioner af sproglige behov i rammen af dansk-undervisningen for transnationale vidensarbejdere på universitetet. RASK - International journal of language and communication, 53, 37-61.
Unger, M. C. (2022). Hvis behov kunne tale! En undersøgelse om narrative konstruktioner af behov i andet- og fremmedsprogsundervisning og behovenes kompleksitet. Globe: A Journal of Language, Culture and Communication, 14, 1-24. https://doi.org/10.54337/ojs.globe.v14i.7331
Voldgaard Larsen, A. (2023). Lærendes behov og mål - personlige læringsmål som værktøj ifm. sprog som tillægskompetence. Sprogforum - Tidsskrift for Sprog og kulturpædagogik, 29(77), 45-52. https://tidsskrift.dk/spr/article/view/142111 https://doi.org/10.7146/spr.v29i77.142111
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.