Hvorfor lære tysk? Målsituationer som værktøj ved udarbejdelse af kursusindhold for tysk som tillægskompetence

Forfattere

  • Aase Voldgaard Larsen Aalborg Universitet

Resumé

 Hvorfor lære tysk? Målsituationer som værktøj ved udarbejdelse af kursus-indhold for tysk som tillægskompetenceaf Aase Voldgaard Larsen. Artiklen viser dels, hvordan man kan bruge målsituationsanalyse som en metode til undersøgelse af implicitte sproglige krav og forventninger til stude-rende i sprogkursusbeskrivelser. Herudover undersøger artiklen, hvilke målsituationer et kursus i Tysk som tillægskompetence ved Aalborg Universitet beskrives ud fra, og hvad dette kan betyde for kursets indhold.

Referencer

Data

AAU-mail (2023). Gratis tyskkurser i foråret 2023/Free German language courses in the spring 2023. Mail udsendt 5.1.2023 til studerende på AAU.

Brochure DK (2023). Intensive sprogkurser i tysk for alle AAU-studerende i Aalborg fra 2.-10. semester – foråret 2023. Aalborg Universitet.

Brochure UK (2023). Intensive German Language Courses for all AAU Degree Students in Aalborg from 2nd-10th Semester – Spring 2023. Aalborg Universitet.

Tysk sprogkursus (2023). https://www.kultur.aau.dk/uddannelser/enkeltfag/tysk-sprogkursus

Litteratur

CEFR. Den europæiske Sprogportfolio. Kompetence-nøgle (u. årstal). https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/official-translations-of-the-cefr-global-scale (pdf med officiel dansk oversættelse af CEFR)

Daryai-Hansen, P., Lauta, K. og Farø, K. (2018). Brobygning i tyskfaget. Hvorfor og hvordan? https://curis.ku.dk/admin/files/193569703/Brobygning_i_tyskfaget._Hvorfor_og_hvordan_.pdf

Dou, A. Q.; Chan, S. H. og Win, M. T. (2023). Changing visions in ESP development and teaching: Past, present, and future vistas. Frontiers in Psychology, Section Psychology of Language, 14, 1-10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1140659

Fenyvesi, K. (2021). Emic perspectives on young Danish learners' foreign language classroom anxiety. Language Teaching Research. 1-19. https://doi.org/10.1177/13621688211001200.

Hutchinson, T. og Waters, A. (1987). English for Specific Purposes. A learning-centred approach. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511733031

Li, J. (2014). Needs Analysis: An Effective Way in Business English Curriculum Design. Theory and Practice in Language Studies, Vol. 4, No. 9, 1869-1874. https://doi.org/10.4304/tpls.4.9.1869-1874

Tinto, V. (2017). Through the Eyes of Students. Journal of College Student Retention: Research, Theory og Practice, 19(3), 254-269. https://doi.org/10.1177/1521025115621917

Unger, M. C. (2021). Sproglige hvaffornoget? En kritisk diskurs- analyse af konstruktioner af sproglige behov i rammen af dansk-undervisningen for transnationale vidensarbejdere på universitetet. RASK - International journal of language and communication, 53, 37-61.

Unger, M. C. (2022). Hvis behov kunne tale! En undersøgelse om narrative konstruktioner af behov i andet- og fremmedsprogsundervisning og behovenes kompleksitet. Globe: A Journal of Language, Culture and Communication, 14, 1-24. https://doi.org/10.54337/ojs.globe.v14i.7331

Voldgaard Larsen, A. (2023). Lærendes behov og mål - personlige læringsmål som værktøj ifm. sprog som tillægskompetence. Sprogforum - Tidsskrift for Sprog og kulturpædagogik, 29(77), 45-52. https://tidsskrift.dk/spr/article/view/142111 https://doi.org/10.7146/spr.v29i77.142111

Downloads

Publiceret

2024-12-29

Citation/Eksport

Voldgaard Larsen, A. (2024). Hvorfor lære tysk? Målsituationer som værktøj ved udarbejdelse af kursusindhold for tysk som tillægskompetence. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(79), 79. Hentet fra https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152259