Ai, ai, ai!

Forfattere

  • Janus Mortensen Københavns Universitet

Resumé

Janus Mortensen diskuterer i kronikken Ai, Ai Ai! hvordan generativ sprogteknologi påvirker vores opfat-telse af sprog og tekst. Han argumenterer for at sprogfagene i uddannelsessystemet bør arbejde nysgerrigt, kritisk og konstruktivt med at inddrage generativ kunstig intelligens (AI) i undervisningen og undersøge hvor-dan sprogteknologien kan bruges til at skabe glæde ved (fremmed)sprog. Fremkomsten af tekstgenerativ sprog-teknologi bør føre til en renæssance for sprogfagene snarere end en dybere krise

Referencer

Benne, C. (2024). Jeg er ikke en robot [x]. Forskerforum. https://dm.dk/forskerforum/debat/jeg-er-ikk en-robot-x/.

Caviglia, F. og C. Dalsgaard (2021). Sprogteknologier: Er de snyd eller læringsunderstøttende ressourcer? Sprogforum 72. 47–60. https://doi.org/10.7146/spr.v27i72.132037

Driessens, O. og M. Pischetola (2024). Danish university policies on generative AI: Problems, assumptions and sustainability blind spots.

MedieKultur: Journal of media and communication research 40 (76). 31–52. https://doi.org/10.7146/mk.v40i76.143595

Eychenne, D. og C. Hellensberg (2024). AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?

https://viden.ncff.dk/ncff/ai-i-tysk-og-franskundervisningen-i-grundskolen-hvordan-.

Ou, A. W., C. Stöhr og H. Malmström (2024). Academic communication with AI-powered language tools in higher education: From a post-humanist perspective. System 121. 103225. https://doi.org/10.1016/j.system.2024.103225

Risager, K. (2009). Sprogkulturer i de sproglige

verdensnetværk. Utbildning og Demokrati 18(2). 127–142. https://doi.org/10.48059/uod.v18i2.907

Spolsky, B. (2021). Rethinking language policy. Edinburgh University Press. https://doi.org/10.3366/edinburgh/9781474485463.001.0001

Vedersø, B., H. L. Andersen, M. Andreasen, M.Aslak, I. B. Augustinus, J. Damsgaard, T. W. Jensen, P. S. Lauridsen og B. M. Sørensen (2024). Ekspertgruppen om ChatGPT og andre digitale hjælpemidler. Anbefalinger, april 2024. https://www.uvm.dk//media/filer/uvm/aktuelt/pdf24/april/240423-ekspertgruppen-om-chatgpt-og-andre-digitale-hjaelpemidlers-rapport.pdf.

Verstraete-Hansen, L. (2024). Kunstig intelligens har gjort sproglig ekspertise til kritisk infrastruktur. Altinget.

https://www.altinget.dk/forskning/artikel/forsker-i-en-verden-fuld-af-ai-er-sproglig-og-kulturel-ekspertise-lige-saa-kritisk-infrastruktur som-stroemkabler.

Downloads

Publiceret

2024-12-29

Citation/Eksport

Mortensen , J. (2024). Ai, ai, ai! . Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(79), 7. Hentet fra https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152218