Ai, ai, ai!
Resumé
Janus Mortensen diskuterer i kronikken Ai, Ai Ai! hvordan generativ sprogteknologi påvirker vores opfat-telse af sprog og tekst. Han argumenterer for at sprogfagene i uddannelsessystemet bør arbejde nysgerrigt, kritisk og konstruktivt med at inddrage generativ kunstig intelligens (AI) i undervisningen og undersøge hvor-dan sprogteknologien kan bruges til at skabe glæde ved (fremmed)sprog. Fremkomsten af tekstgenerativ sprog-teknologi bør føre til en renæssance for sprogfagene snarere end en dybere krise
Referencer
Benne, C. (2024). Jeg er ikke en robot [x]. Forskerforum. https://dm.dk/forskerforum/debat/jeg-er-ikk en-robot-x/.
Caviglia, F. og C. Dalsgaard (2021). Sprogteknologier: Er de snyd eller læringsunderstøttende ressourcer? Sprogforum 72. 47–60. https://doi.org/10.7146/spr.v27i72.132037
Driessens, O. og M. Pischetola (2024). Danish university policies on generative AI: Problems, assumptions and sustainability blind spots.
MedieKultur: Journal of media and communication research 40 (76). 31–52. https://doi.org/10.7146/mk.v40i76.143595
Eychenne, D. og C. Hellensberg (2024). AI i tysk- og franskundervisningen i grundskolen – hvordan?
https://viden.ncff.dk/ncff/ai-i-tysk-og-franskundervisningen-i-grundskolen-hvordan-.
Ou, A. W., C. Stöhr og H. Malmström (2024). Academic communication with AI-powered language tools in higher education: From a post-humanist perspective. System 121. 103225. https://doi.org/10.1016/j.system.2024.103225
Risager, K. (2009). Sprogkulturer i de sproglige
verdensnetværk. Utbildning og Demokrati 18(2). 127–142. https://doi.org/10.48059/uod.v18i2.907
Spolsky, B. (2021). Rethinking language policy. Edinburgh University Press. https://doi.org/10.3366/edinburgh/9781474485463.001.0001
Vedersø, B., H. L. Andersen, M. Andreasen, M.Aslak, I. B. Augustinus, J. Damsgaard, T. W. Jensen, P. S. Lauridsen og B. M. Sørensen (2024). Ekspertgruppen om ChatGPT og andre digitale hjælpemidler. Anbefalinger, april 2024. https://www.uvm.dk//media/filer/uvm/aktuelt/pdf24/april/240423-ekspertgruppen-om-chatgpt-og-andre-digitale-hjaelpemidlers-rapport.pdf.
Verstraete-Hansen, L. (2024). Kunstig intelligens har gjort sproglig ekspertise til kritisk infrastruktur. Altinget.
https://www.altinget.dk/forskning/artikel/forsker-i-en-verden-fuld-af-ai-er-sproglig-og-kulturel-ekspertise-lige-saa-kritisk-infrastruktur som-stroemkabler.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Fra 2024 deles ophavsretten mellem forfatteren og Forlaget Sprogforum.
Artikler udgivet i Sprogforum må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.
Til og med 2023 Deles ophavsretten mellem forfatteren og Roskilde Universitetsforlag.