Google Translate i modtagelsesklassen – lærerholdninger og eleverfaringer

Forfattere

  • Nina Hauge Jensen VIA University College

Resumé

I artiklen Google Translate i modtagelsesklassen – lærerholdninger og eleverfaringer præsenterer Nina Hauge Jensen et projekt hun har deltaget i, og som fokuserede på modtagelsesklasser for sent ankomne unge og erhvervsuddannelser i Aarhus Kommune. Mange af de unge brugte Google Trans-late, og dette undersøgte forfatteren. I forlængelse af projektet interviewede hun to af lærerne, og senere også to af eleverne. Hun konkluderer at GT er en ny og spændende udfordring, men at der er brug for at udvikle en didaktik på området. Denne proces kan eleverne inspirere os til fordi de kan forklare os hvordan GT hjælper dem.

Referencer

Caviglia, F., Dalsgaard, C., Kjærsholm Boie, M.A., & Thomsen, M.B. (2021). Undersøgelse af digitale teknologier i fremmedsprogsundervisningen. Aarhus Universitet. https://pure.au.dk/portal/files/213331375/FREMDitSPROG_sporgeskemaundersogelse_marts2021.pdf

Caviglia, F., & Dalsgaard, C. (2021). Sprogteknologier: Er de snyd eller læringsunderstøttende ressourcer? Sprogfo-rum 72, 47-60. https://doi.org/10.7146/spr.v27i72.132037

Dalsgaard, C., Kjærsholm Boie, M.A. & Caviglia, F. (2022). Frem dit sprog: Digitale værktøjer i sprogfagene, DPU - Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse - Didaktikuddannelserne, Aarhus, rapport. https://pure.au.dk/portal/files/279093397/Fremditsprog_final_online.pdf

Dewilde, J., & Rodrick Beiler (2020). Translation as Translingual Writing Practice in English as an Additional Lan-guage. Modern Language Journal 104(3), 533-549.

Eychenne, D. (2022). LA TRADUCTION AUTOMATIQUE Étude des pratiques déclarées des apprenants de français au collège au Danemark, Kandidatspeciale, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk.

Eychenne, D. (2023). Hvad gør Google Translate ved evalueringspraksis? Sprogforum 75, 45-51. https://doi.org/10.7146/spr.v28i75.136078

Gymnasieskolen (2022). Terese har givet sine elever lov til at bruge Google Translate. https://gymnasieskolen.dk/articles/terese-har-givet-sine-elever-lov-til-at-bruge-google-translate/

Jensen, N. H. (2022). Uddannelsesdansk – Nye veje i arbejdet med sprog, fag og tekster på tværs af modtagelsesklas-se og erhvervsuddannelser.

Norton, B. (2013). Identity and Language Learning: Extending the Conversation. Multilingual Matters. https://doi.org/10.21832/9781783090563

Norton, B., Nicolaides C. & Mira, C. (2020). Identity and investment in language education: an interview with Bonny Norton. Calidoscópio. Lokaliseret 31.3.2023 på file:///C:/Users/nj/Downloads/21826-TextodoArtigo-60770365-1-10-20201214.pdf

https://doi.org/10.4013/cld.2020.183.15

Søndergaard Kristensen, K. (2018). Basisundervisning i dansk som andetsprog – hvad, hvorfor, hvordan? I: Møller Daugaard, L. m.fl. (red.) Nyankomne elever i skolen– sprogpædagogiske perspektiver på basisundervisning i dansk som andetsprog (s. 30-43). KVaN.

Downloads

Publiceret

2024-12-29

Citation/Eksport

Hauge Jensen, N. (2024). Google Translate i modtagelsesklassen – lærerholdninger og eleverfaringer. Sprogforum. Tidsskrift for Sprog- Og kulturpædagogik, 30(79), 72. Hentet fra https://tidsskrift.dk/spr/article/view/152256