Undervisningsudvikling i en organisationsteoretisk optik

Authors

  • Hanne Nexø Jensen Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v12i23.24229

Keywords:

forskning og undervisning, undervisningsudvikling, organisationsvinkel

Abstract

Forskning og undervisning skubbes ofte fra hinanden, når krav om mere forskning eller mere undervisning bringes på bane. I artiklen analyseres, hvilke organisatoriske betingelser der kan bidrage til at fremme udviklingsprojekter, hvor forskning og undervisning bringes tættere sammen, og den faglige synergi i form af studerendes læring samt input og inspiration til forskning er en realitet. Analytisk bruges en model for distribueret ledelse, og empirisk analyseres to eksempler om klyngevejledning fra KU.

Author Biography

Hanne Nexø Jensen, Københavns Universitet

Hanne Nexø Jensen er lektor ved Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. Hun er uddannet cand. adm. pol., ph.d. Hun var i pædagogikum efter kandidateksamen. Hun har været studieleder i 5 år og er mangeårig generel specialevejleder. Hun har projekter om speciale- og BA-projektvejledning. Hun deltager i KU-uddannelsesprojekt om Forskningsbaseret undervisning.

Downloads

Published

2017-10-03

How to Cite

Jensen, H. N. (2017). Undervisningsudvikling i en organisationsteoretisk optik. The Danish Journal of Higher Education, 12(23), 52–70. https://doi.org/10.7146/dut.v12i23.24229

Most read articles by the same author(s)