Pædagogisk kompetenceudvikling på de videregående uddannelser
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v18i34.136298Resumé
Madelung, B. (2022). Pædagogisk kompetenceudvikling på videregående uddannelser. Frederiksberg. Frydenlund.
Er du ansvarlig for pædagogisk kompetenceudvikling, og/eller er du underviser, der gerne vil forstå rammerne for egne muligheder for pædagogisk opkvalificering, kan håndbogen Pædagogisk kompetenceudvikling på videregående uddannelser give nye indsigter og inspiration. I bogen er anlagt et holistisk syn i form af institutionel og organisatorisk kontekstualisering af pædagogisk udviklingsarbejde. Ens konkrete kontekst er vigtig at afkode for at forstå samspillet mellem organisation, ledelse og underviser. Bogen er teoretisk funderet og med øvelser undervejs, der kan bruges til at ”’oversætte” teorierne til egen praksis. Dertil kommer præsentation af mange konkrete værktøjer.
Referencer
Dreyfus, H. & Dreyfus, S. (1999). Mesterlære og eksperters læring. I Nielsen, K. & Kvale, S. Mesterlære - læring som social praksis. København. Hans Reitzels Forlag.
Jones, S., Lefoe, G., Harvey, M., & Ryland, K. (2012). Distributed leadership: a collaborative framework for academics, executives and professionals in higher education. Journal of Higher Education Policy & Management 34(1), 67-78. https://doi.org/10.1080/1360080X.2012.642334
Kugel, P. (1993). How Professors Develop as Teachers. Studies in Higher Education, 18(3), 315-328. https://doi.org/10.1080/03075079312331382241
McKenzie, J., & Egea, K. (2015). Sustaining an institutional first year experience strategy: a distributed leadership approach. præsenteret ved STARS, Students Transitions Achievement Retention & Success, Melbourne. http://www.unistars.org/papers/STARS2015/10C.pdf
Mårtensson, K., Roxå, T. & Olsson, T. (2011). Developing a quality culture through the Scholarship of Teaching and Learning. Higher Education Research & Development, 30(1), 51-62. https://doi.org/10.1080/07294360.2011.536972
Røvik, K.A. (2007). Trender og translasjoner: ideer som former det 21. århundrets organisasjon. Oslo. Universitetsforlaget.
Schein, E. H. (1994). Organisationsledelse og kultur. Valmuen.
Senge, P. (da. 1999). Den femte disciplin. Aarhus. Klim.
Weick, K. E. (1976). Educational Organizations as Loosely Coupled Systems. Administrative Science Quarterly, 21(1), 1-19. https://doi.org/10.2307/2391875
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.