Open Call for Papers: DUT 39
Kære praktikere, forskere og udviklere inden for de videregående uddannelser
Dette open call for papers inviterer til bidrag fra alle, der på forskellig vis, praktiserer, forsker i, eller er udviklere af pædagogik, didaktik og læring på videregående uddannelser. Vi opfordrer til en mangfoldighed af stemmer, fagligheder, tilgange, metoder og emner inden for de videregående uddannelser i bred forstand.
Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift arbejder med fire forskellige artikelgenrer.
Videnskabelige artikler
Videnskabelige artikler bidrager med ny forskning til det universitetspædagogiske felt.
Det kan være såvel empiriske som teoretiske undersøgelser, analytiske fremstillinger eller forskningsoversigter, resultatformidling fra undersøgelser og projekter eller universitetspædagogisk udvikling af begreber/teori.
Bedømmes gennem double-blind fagfællebedømmelse.
Faglige artikler
Faglige artikler bidrager med ny viden baseret på faglig udvikling og praksis inden for det universitetspædagogiske felt.
Det kan være konkrete udviklings- eller praksisprojekter, case-studier, udvikling af egen eller andres undervisning/uddannelse eller afprøvning af interventioner, eksperimenter, didaktiske designs, læremidler eller lignende.
Bedømmes gennem double-blind fagfællebedømmelse.
Debatterende artikel
Debatindlæg er af bred relevans for Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrifts læserskare.
Bidraget skal gerne være debatskabende og have tyngde, aktualitet og relevans.
Klare problemstillinger, argumentation, og positionering er afgørende.
Vurderes af redaktionen eller af redaktions udpegede sagkyndige gennem en åben bedømmelsesproces.
DUT Guides
DUT Guides formidler praksisnære ideer, anbefalinger eller udviklingstiltag til undervisere på videregående uddannelser. DUT Guides inspirerer til, giver værktøjer til eller kan bringes i anvendelse i egen praksis. Vil du gerne skrive en DUT Guide, så skal du først tage kontakt til DUT-redaktionen (rtoft@edu.au.dk), og beskrive samt begrunde dit forslag til en DUT Guide. DUT Guides er kortere oversigtsartikler målrettet undervisere og udviklere, der ønsker at forbedre deres praksis. En DUT Guide har et særligt anvendelsesorienteret og handlingsanvisende sigte. Det betyder, at den skal give forslag til, hvordan undervisere eller udviklere konkret og praktisk kan bringe artiklens emne til anvendelse i egne uddannelses-, udviklings-, undervisnings- eller læringskontekster.
Vurderes af redaktionen eller af redaktions udpegede sagkyndige gennem en åben bedømmelsesproces.
Tidsskriftets læsere kan i princippet være undervisere fra alle fag, universitetspædagogiske forskere, universitetspædagoger, uddannelses- og undervisningsudviklere, specialister og konsulenter, samt uddannelsesledere og administratorer. Artikler indenfor alle kategorier skal være gjort forståelige for en alment interesseret universitetspædagogisk offentlighed, gennem introduktion og forklaring af ikke alment kendte begreber og specifikke faglige forhold, som indgår i artiklerne.
Angiv tydeligt den artikelgenre, som bidraget tilhører.
Følg tidsskriftets retningslinjer for formatering, anonymisering og indsendelse i relation til de fire artikelgenrer og sørg for at indsendelsen lever op til de angivne kriterier for artikelgenren. Der findes vejledning tilgængelige på vores hjemmeside: https://tidsskrift.dk/dut/Kriterier
Vigtige datoer
- Deadline for indsendelse af manuskripter: 20. maj 2025
- Redaktionen vurderer om indsendelsen skal fremsendes til bedømmelse: 1. juni 2025
- Fremsendelse af bedømmelse til forfattere: 1. september 2025
- Deadline for evt. revision: 1. oktober 2025
- Redaktionen foretager endelig vurdering af indsendelsen: 1. november 2025
- Deadline for endelig korrekturlæst og afanonymiseret indsendelse til publicering: 24. november 2025
- Forfatter godkender endelig indsendelse klar til publicering: 3. december 2025
- Forventet publiceringsdato for DUT 39: 15. december 2025
Bidrag skal indsendes gennem vores online indsendelsessystem, med angivelse af artikeltype og i rette artikelskabelon: https://tidsskrift.dk/dut/about/submissions
Vi ser frem til at modtage dit bidrag til den løbende udvikling af viden og praksis inden for de videregående uddannelser.
Bedste DUT-hilsner
Rikke Toft Nørgård
Ansvarshavende redaktør
Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift