Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces
Resumé
Øget integration mellem undervisning og forskning efterspørges både nationalt og internationalt. I artiklen ses nærmere på klyngevejledningens muligheder for at understøtte og fremme forskningslignende processer i uddannelsessammenhæng. I et pilotstudie blandt to specialeklynger på Københavns Universitet undersøges klyngevejledningens potentielle bidrag til videnskabelse. Fokus er på de studerendes feedbackaktiviteter samt deres oplevelser og udbytte af klyngevejledning fagligt, socialt og personligt over tid. Data er indsamlet i foråret 2019 gennem spørgeskemaer og observation. Undersøgelsen viste, at nytten af feedback fra vejleder og studerende samt ”at få input fra flere” vurderes højt, mens nytten af at forberede og give feedback varierer i løbet af specialeprocessen. Samlet set mener de studerende, at deltagelse i klyngen bidrager til
specialeprocessens fremdrift. Det konkluderes, at der er potentiale for studerende som (med)videnskabere, men også behov for mere viden, der kan kvalificere brug af klyngevejledning og studerendes bidrag i forbindelse med videnskabelse gennem forskningslignende processer.
Forfatteren(-erne) og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift/Dansk Universitetspædagogisk Netværk. The author(s) and the journal share the Copyright
Articles published in Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (Danish Journal of Teaching and Learning in Higher Education) may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.
We reserve first publication rights. Articles submitted to Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (Danish Journal of Teaching and Learning in Higher Education may not be submitted to - or published in - other journals. Articles may be uploaded in institutional repositories if the author is required to so as part of a grant or institutional requirement.