Effekt af standardiserede studenterevalueringer på udvikling af undervisning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v12i23.23860

Keywords:

Evaluering, kvalitetsudvikling, standardisering, validitet, organisationsudvikling

Abstract

Undervisningen evalueres i stigende grad gennem studenterbaserede, standardiserede spørgeskemaer. Evalueringerne tjener flere formål, herunder kvalitetssikring og kvalitetsudvikling. Fokus i denne kvantitative undersøgelse er at finde ud af, om de standardiserede evalueringer forbedrer undervisningens kvalitet. Den grundlæggende hypotese er, at forbedringer burde føre til bedre resultater i evalueringerne over tid. Undersøgelsen er baseret på data fra bacheloruddannelsen i medicin ved Københavns Universitet. Vi beskriver udviklingen i de enkelte kurser i seks på hinanden følgende semestre fra 2011 til 2013 og analyserer udviklingen i enkeltspørgsmålene i spørgeskemaerne. Trods store udsving på tværs af semestrene finder vi ikke evidens for, at de standardiserede spørgeskemaer generelt forbedrer undervisningens kvalitet.

Author Biographies

Frederik Voetmann Christiansen, Københavns Universitet

Frederik Voetmann Christiansen er lektor i naturvidenskabsdidaktik ved Institut for Farmaci ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet. Hans forskning og undervisning er primært inden for universitetspædagogik og uddannelsesforskning, natur- og sundhedsvidenskabelig didaktik, samt natur- og sundhedsvidenskabelig videnskabsteori.

Sebastian Haag, Københavns Universitet

Simon Sebastian Haag er medicinstuderende på Københavns Universitet og afslutter i 2017. Som illustrator for bl.a. det tyske forlag Thieme Stuttgart og websiden meditricks.de har han arbejdet med audio-visuelle, web-baserede læremetoder til medicinstuderende.

Downloads

Published

2017-10-03

How to Cite

Christiansen, F. V., & Haag, S. (2017). Effekt af standardiserede studenterevalueringer på udvikling af undervisning. The Danish Journal of Higher Education, 12(23), 20–36. https://doi.org/10.7146/dut.v12i23.23860