Hvordan bedømmes undervisningskompetencer ved ansættelse af videnskabeligt personale ved universitetet?

Forfattere

  • Sofie Kobayashi Københavns Universitet
  • Nana Quistgaard Selvstændig konsulent
  • Camilla Østerberg Rump Københavns Universitet
  • Frederik Voetmann Christiansen Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v12i22.24317

Nøgleord:

Undervisningsportfolio, undervisningskvalifikationer, bedømmelse, Vægtning forskning vs. undervisning

Resumé

Det er en udbredt forestilling, at forskningskompetence og videnskabelig produktion vejer tungere end undervisningskompetencer ved ansættelse af videnskabeligt personale ved universiteterne.  Krav til medsendelse af undervisningsportfolio er et forsøg på at udligne balancen. Der er imidlertid ikke lavet systematiske undersøgelser af, hvordan vurdering af undervisningskompetencer indgår i bedømmelsesarbejdet. Dette kvalitative studie har til formål at afdække praksis for vurdering af undervisningskompetencer på Københavns Universitet, og undersøger hvordan ansøgernes undervisningsportfolio indgår i bedømmelsesarbejdet, og hvilke kriterier bedømmere lægger til grund. Studiet bygger på interviews med ni formænd for bedømmelsesudvalg ved forskellige fakulteter. Begreberne om ”teaching and learning regimes” og ”boundary objects” danner teoretisk baggrund for studiet. Resultaterne peger på, at vurderingen af undervisningskvalifikationer er normbaseret snarere end kriteriebaseret, men at der ikke er stor forskel på normerne mellem forskellige fagområder. Resultaterne peger ligeledes på, at der er en udvikling i gang i retning af mere fokus på undervisning både fra ledelsen, ansøgerne og bedømmerne. I nogle tilfælde oplever bedømmerne at ledelsen fokuserer entydigt på ansøgernes forskning og deres potentiale i forhold til tiltrækning af eksterne midler.

Forfatterbiografier

Sofie Kobayashi, Københavns Universitet

Adjunkt

Institut for Naturfagenes Didaktik

Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Nana Quistgaard, Selvstændig konsulent

Ph.d.

Camilla Østerberg Rump, Københavns Universitet

Lektor

Institut for Naturfagenes Didaktik

Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet

Frederik Voetmann Christiansen, Københavns Universitet

Lektor

Institut for Farmaci

Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet

Downloads

Publiceret

2017-03-02

Citation/Eksport

Kobayashi, S., Quistgaard, N., Rump, C. Østerberg, & Christiansen, F. V. (2017). Hvordan bedømmes undervisningskompetencer ved ansættelse af videnskabeligt personale ved universitetet?. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 12(22). https://doi.org/10.7146/dut.v12i22.24317