Dokumentation af undervisningskompetencer - om brugen af portfolio i og uden for adjunktuddannelserne

Forfattere

  • Frederik Voetmann Christiansen Københavns Universitet Social and Clinical Pharmacy og Institut for Naturfagenes Didaktik
  • Rie Troelsen Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v11i21.23205

Nøgleord:

undervisningsportfolio, dokumentation af undervisningskompetencer, adjunktuddannelser

Resumé

Undervisningsportfolioen er i dag et af de mest anvendte formater i universitetsverdenen til at dokumentere undervisningskompetencer. Men hvad er undervisningsportfolioen for en størrelse, og hvordan bliver den brugt som dokumentationsredskab? Vi vil i denne artikel beskrive, hvordan undervisningsportfolioformatet er kommet ind i adjunktuddannelserne, og hvordan det anvendes i dem (baseret på to konkrete eksempler). Endelig vil vi beskrive nye tiltag i relation til anvendelsen af undervisningsportfolio både i og uden for adjunktuddannelserne. The teaching portfolio is an acknowledged and widely used format in higher education for documenting teaching competences. But what is a teaching portfolio, and how is it being used as a documenting tool? In this article we describe how the portfolio format has developed in lecturer training programmes and how these portfolios are used (based on two cases). The article also describes new developments in the application of teaching portfolios both in lecturer training programmes and outside this setting.

Forfatterbiografier

Frederik Voetmann Christiansen, Københavns Universitet Social and Clinical Pharmacy og Institut for Naturfagenes Didaktik

Lektor, ph.d. (scient.)

Rie Troelsen, Syddansk Universitet

Leder, Center for Universitetspædagogik

Downloads

Publiceret

2016-10-03

Citation/Eksport

Christiansen, F. V., & Troelsen, R. (2016). Dokumentation af undervisningskompetencer - om brugen af portfolio i og uden for adjunktuddannelserne. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 11(21), 44–56. https://doi.org/10.7146/dut.v11i21.23205