Fællesskab eller individualitet - om forskning, undervisning og samarbejde i et interdisciplinært universitetsmiljø
DOI:
https://doi.org/10.7146/dut.v7i13.5708Nøgleord:
interdisciplinaritet, forskning, universitetsundervisningResumé
Der er en tiltagende satsning på interdisciplinære undervisningsformer i forskellige dele af det danske uddannelsessystem. I de gymnasiale uddannelser blev der med 2005-reformen indført obligatorisk fagsamspil i undervisningen, og på universiteterne indføres der i stigende grad interdisciplinære studier, hvor flere fag indgår i det samme studieforløb. Denne udvikling rejser spørgsmålet om, hvad der er konsekvenserne af den interdisciplinære tænkning i forskning og i undervisning. I denne artikel præsenterer vi en mindre undersøgelse af, hvordan det videnskabelige personale (VIP) på et universitetsinstitut oplever, at interdisciplinaritet kommer til udtryk i forskning, undervisning og samarbejde. Interdisciplinariteten opleves forskelligt afhængigt af sociale relationer, dvs. om man som VIP’er arbejder alene med at sammentænke flere discipliner, eller om man arbejder sammen med andre om at sammentænke flere discipliner.
Interdisciplinarity receives increased attention in different parts of the Danish educational system. At the upper secondary level, compulsory, multi-subject coursework was introduced by the reform of 2005, and universities offer interdisciplinary course programs to a higher extent. This development raises the question of how the notion of interdisciplinarity is realized in teaching and in research. In this article a pilot study on how university faculty view interdisciplinarity in teaching, research and cooperation is presented. Interdisciplinarity is viewed differently depending on social relations, that is whether you work alone or together with others in merging several disciplines.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
DUT udkommer elektronisk via Statsbibliotekets Open Journal System (Tidsskrift.dk) og DUNs hjemmeside (DUN-net.dk) forår og efterår. Det er gratis og frit tilgængeligt at læse og downloade artikler fra tidsskriftet.
Det er ikke muligt at abonnere på Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, men hvis du er medlem af DUN, får du tilsendt en nyhedsmail med link til udgivelsen, når den nyeste udgave er online. Linket vil også være tilgængeligt her på siden, så snart tidsskriftet er publiceret.
© Copyright
Artikler publiseret i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) til ikke-kommercielle formål med reference til forfattere og Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift.
Artikler indsendt til Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift må ikke publiseres i andre tidskrifter.
Betingelser
Artikler i Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, DUT, er omfattet af ophavsretsloven, og der må citeres fra dem.
Følgende betingelser skal dog være opfyldt:
- Citatet skal være i overensstemmelse med „god skik“
- Der må kun citeres „i det omfang, som betinges af formålet“
- Ophavsmanden til teksten skal krediteres, og kilden skal angives ift. ovenstående bibliografiske oplysninger.