Tid til læring i laboratoriet

- farmaceutstuderendes opfattelse af tiden i laboratorieundervisningen

Forfattere

  • Laura Teinholt Finne Institut for Farmaci, Københavns Universitet
  • Bente Gammelgaard Institut for Farmaci, Københavns Universitet
  • Frederik Voetmann Christiansen Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v16i30.121856

Resumé

Laboratorieundervisningen er en integreret del af mange naturvidenskabelige uddannelser, særligt på de kemiske og farmaceutiske uddannelser. I dette studie har vi søgt at afdække farmaceutstuderendes perspektiv på læring i laboratoriet gennem individuelle, semistrukturerede interviews af seks studerende. Interviewene giver et indblik i de studerendes oplevelser af laboratorieundervisningen og giver perspektiver på deres opfattelse af og tilgange til laboratorie-undervisningen samt betydningen af eksamen for deres adfærd. Et tilbagevendende tema i de studerendes udtalelser om laboratorieundervisningen er deres oplevelse og opfattelse af kvaliteten af tiden i laboratoriet. Der er store kvalitative forskelle på, hvordan de enkelte studerende beskriver tiden. De studerende opfatter enten tiden i laboratoriet som tid til fordybelse og læring eller som spild af tid. De studerendes måde at anskue tiden på påvirker i høj grad deres opfattelse af læringen og deres orientering mod eksamen.

Downloads

Publiceret

2021-05-04

Citation/Eksport

Finne, L. T., Gammelgaard, B., & Christiansen, F. V. (2021). Tid til læring i laboratoriet: - farmaceutstuderendes opfattelse af tiden i laboratorieundervisningen. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 16(30). https://doi.org/10.7146/dut.v16i30.121856

Nummer

Sektion

Videnskabelig artikel