Årg. 30 Nr. 79 (2024): Dekolonisering af sprog- og kulturpædagogikken

Om tidsskriftet

Tidsskriftet Sprogforum formidler forskeres og praktikeres erfaringer, undersøgelser og ideer inden for sprog- og kulturpædagogik med henblik på fremmed- og andetsprogsundervisning i forskellige dele af uddannelsessystemet. Sprogforum tager temaer op, der er centrale for undervisning i sprog og kultur, og med relevans på tværs af fag, fx interkulturel kompetence, literacy, digitalisering af undervisning, læringsrum osv.

Sprogforum henvender sig til alle med interesse for sprog- og kulturundervisning: Sproglærere, undervisere på læreruddannelser, lærebogsforfattere, forskere, studerende og pædagogiske ledere.

Sprogforum udkommer to gange om året og belyser fra forskellige vinkler et aktuelt tema. Alle artikler er fagfællebedømt.

Sprogforum vil fremover blive udgivet online her på tidsskrift.dk. Sprogforumnr. 74 er udgivet både fysisk og digitalt. Herefter er Sprogforum udelukkende blevet udgivet digitalt.

Kommende numre

Nummer 80 Flersproget litteratur i sprogundervisningen

Tidligere numre

Sprogforum tilbyder Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden. Find tidligere numre under Arkiver.

Tidsskriftet Sprogforum udgives af Forlaget Sprogforum.

Fra 2017 til 2023 er Sprogforum blevet udgivet af Roskilde Universitetsforlag.

Fra 2006 til og med 2017 udkom Sprogforum på Århus Universitetsforlag.

Fra 1994 til 2005 blev Sprogforum udgivet af Sprogpædagogisk Informationscenter under navnet INFODOK på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

Meddelelser

Nyeste nummer

Årg. 31 Nr. 81 (2025): AI- og teknologiforståelse
					Se Årg. 31 Nr. 81 (2025): AI- og teknologiforståelse

Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik nummer 81 indeholder følgende artikler:

  • Kronikken: Tak fra NCFF – vi giver stafetten videre af Mette Skovgaard Andersen og Hanne Wacher Kjærgaard
  • Kritisk brug af kunstig intelligens i sprogfagene – de lærerstuderendes perspektiver af Bente Meyer og Annette Søndergaard Gregersen
  • AI og bias – et eksperiment i interkulturel kommunikation af Hanne Tange
  • Underviserrettet AI i sprogfagene af Anders Kalsgaard Møller, Kristine Bundgaard og Mette Leisgaard Riis Rasmussen
  • AI som medspiller i grundskolens fremmedsprogsundervisning af Christina Hellensberg og Danièle Eychenne
  • At lurke er ikke at snyde – udvikling af skriftlighed gennem brug af BookCreator af Søren Hattesen Balle og Merete Olsen
  • ChatGPT i kinesiskundervisning: Indsigter fra danske gymnasieelever af Mathilde Bruhn Rasmussen og Chun Zhang
  • AI in the second language classrooms: enhancing Spanish writing skills with Copilot in a Danish university context af Natalia Morollón Marti og Gonzalo Ángel-Cruz Burguillo
  • Er Generativ AI en god study buddy? af Tina Paulsen Christensen
  • Oversættelse i forandring: GenAI, MT og praksisnær undervisning på videregående uddannelser af Marian Flanagan og Kristian Hvelplund
  • Jeg genkalder, altså lærer jeg af Karsten Trolle Viholm
  • Tilegnelse af interkulturel kommunikativ kompetence i spanskfaget i et task-baseret og kollaborativt perspektiv af Bodil Schrøder
Publiceret: 2025-12-19

Hele nummeret

Forord

  • Forord

    Karen Risager , Marnie Lai, Jan Lindschouw , Bente Meyer , Susanne Perez, Anne Sofie Jakobsen

Kronikken

Temanyt og andet nyt

Kommende og hidtil udkomne udgivelser af Sprogforum

Se alle numre