Årg. 30 Nr. 79 (2024): Dekolonisering af sprog- og kulturpædagogikken

Om tidsskriftet

Tidsskriftet Sprogforum formidler forskeres og praktikeres erfaringer, undersøgelser og ideer inden for sprog- og kulturpædagogik med henblik på fremmed- og andetsprogsundervisning i forskellige dele af uddannelsessystemet. Sprogforum tager temaer op, der er centrale for undervisning i sprog og kultur, og med relevans på tværs af fag, fx interkulturel kompetence, literacy, digitalisering af undervisning, læringsrum osv.

Sprogforum henvender sig til alle med interesse for sprog- og kulturundervisning: Sproglærere, undervisere på læreruddannelser, lærebogsforfattere, forskere, studerende og pædagogiske ledere.

Sprogforum udkommer to gange om året og belyser fra forskellige vinkler et aktuelt tema. Alle artikler er fagfællebedømt.

Sprogforum vil fremover blive udgivet online her på tidsskrift.dk. Sprogforumnr. 74 er udgivet både fysisk og digitalt. Herefter er Sprogforum udelukkende blevet udgivet digitalt.

Kommende numre

Nummer 80 Flersproget litteratur i sprogundervisningen

Tidligere numre

Sprogforum tilbyder Open Access til tidsskriftets indhold på baggrund af princippet om, at gratis offentlig adgang til forskning understøtter en større global udveksling af viden. Find tidligere numre under Arkiver.

Tidsskriftet Sprogforum udgives af Forlaget Sprogforum.

Fra 2017 til 2023 er Sprogforum blevet udgivet af Roskilde Universitetsforlag.

Fra 2006 til og med 2017 udkom Sprogforum på Århus Universitetsforlag.

Fra 1994 til 2005 blev Sprogforum udgivet af Sprogpædagogisk Informationscenter under navnet INFODOK på Danmarks Pædagogiske Bibliotek.

Meddelelser

Nyeste nummer

Årg. 31 Nr. 80 (2025): Flersproget litteratur
					Se Årg. 31 Nr. 80 (2025): Flersproget litteratur

Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik nummer 80 indeholder følgende artikler:

  • Kronikken: Børn, læsning og litteratur: Lad os tale om indhold! af Anna Skyggebjerg 
  • Flersproget litteratur og litterær flersprogethed i et dansk og tysk perspektiv: grænseregion, eksil og migration som eksempler af Annegret Friedrichsen og Anna Sandberg
  • Palabras de Caramelo (2002) som flerspråklig ressurs i spanskundervisningen i norsk videregående skole af Ida Marie Wullum
  • Grafiske romaner som inngang til flerspråklighet og språklig mangfold i fremmedspråkundervisningen af Hege-Marie Christensen, Liv Eide, Anje Müller Giesdal og Camilla Skalle 
  • Den fleirspråklege skjønnlitteraturen sitt potensiale for undervisning i og om språklege tema i norskfaget af Trude Bukve og Nina Goga
  • Flersproget lyrik - faglige og personlige stemmer i klasserummet af Katrine Højbjerg Jacobsen og Mia Kullegaard Brun
  • Elevers deltagelsesmuligheder ved brug af litterære forestillingsbilleder i undervisning med et flersprogligt værk af Marianne Oksbjerg 
  • Månelanding – skønlitteratur for flersprogede elever i skolens basisundervisning af Sofia Esmann Busch
  • Amina Elmis flersprogede univers af Helle Egendal
  • Interaktiv digital litteratur i fremmedsprogsundervisningen: en undersøgelse af elevers litteraturlæsning i udskolingen af Juljana Jacobsen, Karen Bruntt og Nanna Jørgensen 
  • Sprogforum og sprogpolitikken - hvad handlede vores mange kronikker om? af Karen Risager 
  • Boganmeldelse: Multikulturel litteratur – kulturel ansvarlig didaktik i danskfaget af Bergthóra Kristjánsdóttir 
Publiceret: 2025-08-22

Hele nummeret

Forord

  • Forord

    Susanne Perez, Lone Svarstad, Jan Lindschouw , Karen Risager , Marnie Lai

Temanyt og andet nyt

Kommende og hidtil udkomne udgivelser af Sprogforum

Se alle numre