Undervisningsbaserede forskerkollektiver: Fra studenterundervisning til akademiske partnerskaber

Authors

  • Rikke Toft Nørgård Aarhus Universitet, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier
  • Kim Haagen Mathiesen cand.pæd i IT-Didaktisk Design, Aarhus Universitet & socialpædagog ved Behandlingsinstitutionen Eggertshus

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96762

Keywords:

forskningsproducerende undervisning, modus 3 universitetet, undervisningsudvikling, akademisk medborgerskab

Abstract

Med modus 3 universitetet (Barnett, 2011; Bengtsen & Nørgård, 2016) og Participatory Academic Communities (Aaen & Nørgård, 2015) som rammeværk beskriver artiklen, hvordan traditionelle forskningsinformerede og -baserede undervisningsforløb kan gentænkes og rekonfigureres til forskningsproducerende undervisning, der faciliterer studerendes forskningsprocesser gennem oprettelsen af undervisningsbaserede forskerkolletiver og akademiske partnerskaber.

Artiklen tager udgangspunkt i kurset Design: teori, metode & praksis på kandidatuddannelsen i IT-Didaktisk Design på Aarhus Universitet, der fungerer som didaktisk designeksperiment i form af et research through design (Collins, Joseph & Bielaczyc, 2004; Dalsgaard, 2010).

Artiklen tager udgangspunkt i én af projektgruppernes forløb, der tager sin begyndelse i faget og strækker sig 1 år efter fagets afslutning. Den ene af artiklens forfattere er studerende i projektgruppen, mens den anden af forfatterne er underviser på faget.

Artiklens formål er at pege på de potentialer, undervisningsbaserede forskningskollektiver har for at understøtte studerendes udformning af egen forskning, samt hvorledes sådanne kollektiver og processer kan skabe såkaldte modus 3-forbindelser mellem studerende, underviser, universitet og omverden. Sammenlagt peger forløbet på vigtigheden af, at de studerende oplever sig som ligeværdige partnere i kollektivet, hvor underviseren fungerer som medforsker og medtænker, og hvor deres bidrag har reel samfundsværdi. Ligeledes er det afgørende, at underviseren fungerer som mentor i forskningskollektivet, mens de studerende er ejere af egne forskningsprocesser og -projekter.

 

Author Biographies

Rikke Toft Nørgård, Aarhus Universitet, Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier

Rikke Toft Nørgård er associate professor in educational design & technology på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet. Hendes arbejde fokuserer på intentionel innovation i undervisning og læring gennem brugen af designtænkning, uddannelsesfilosofi og signaturpædagogik. Hun har for nylig givet keynotes på CHED'17 konferencen i Shanghai med titlen "Teachers as Learning Designers" og #dariahTeach konferencen i Lausanne med "New (infra)structures for the future university". Hendes nyeste publikationer arejder med at udvikle nye former for undervisningsaktiviteter og universitetskonfigurationer der relaterer sig til modus 3 universitetet, bl.a. "Academic citizenship: a call for the placeful university" (Nørgård & Bengtsen, 2016) og "Participatory Academic Communities" (Aaen & Nørgård, 2015)

Kim Haagen Mathiesen, cand.pæd i IT-Didaktisk Design, Aarhus Universitet & socialpædagog ved Behandlingsinstitutionen Eggertshus

Kim Haagen Mathiesen, er nyuddannet kandidat i IT-didaktisk design 2017, hvor han afleverede specialet med titlen ’MOOCs: Fanget i en vidensøkonomi, på vej mod et økologisk universitet’(2017). Hans interesseområde centrerer sig omkring online læring, social læring og samskabende undervisning mellem studerende, underviser og omverdenen. Kim har tidligere udgivet artikelen ’Critical reflection and dialogical learning design: moving MOOCs beyond unidirectional transmission of content’ (2016) i Læring og Medier, samt paperet ’Med MOOCs som case: Studerendes videnskabelige processer og produkter i undervisningsbaserede forskningskollektiver’(2017) til DUN konferencen 2017.

Downloads

Published

2018-03-08

How to Cite

Nørgård, R. T., & Mathiesen, K. H. (2018). Undervisningsbaserede forskerkollektiver: Fra studenterundervisning til akademiske partnerskaber. The Danish Journal of Higher Education, 13(24), 82–103. https://doi.org/10.7146/dut.v13i24.96762