LOM#34: Postdigitale perspektiver på uddannelse, læring og teknologi
Redaktør: Inger-Marie Falgren Christensen (imc@sdu.dk)
Redaktør: Christian Dalsgaard (cdalsgaard@edu.au.dk)
Redaktør: Andreas Lindenskov Tamborg (andreas_tamborg@ind.ku.dk)
Den postdigitale retning inden for uddannelse søger at fjerne det “digitale præfiks” fra vores undervisnings- og uddannelsestænkning og at gøre op med modpoler og dikotomier om “det digitale vs. det analoge”. I dag taler vi eksempelvis om digital pædagogik og digitale kompetencer, vi taler om det analoge vs. det digitale, og vi taler om undervisning med og uden skærme. Det postdigitale perspektiv har som afsæt, at disse modstillinger ikke giver mening i pædagogiske praksisser. Det postdigitale er ligeledes et udtryk for et opgør med mantraer som “teknologien driver pædagogikken” og “didaktikken før teknologien”.
Ifølge det postdigitale perspektiv er der transformative potentialer i at forlade den traditionelle skelnen mellem analog og digital og i stedet udvikle uddannelse og undervisning med udgangspunkt i sammenfiltringer (entanglements) af mennesker, steder, rum, genstande, teknologier, aktiviteter, etc. Det er sådanne sammenfiltninger, vi gerne vil gøre til genstand for undersøgelser i dette temanummer for dels at belyse, hvordan postdigitale perspektiver kan medvirke til at skabe nye veje i uddannelses- og undervisningsudvikling – og dels at bidrage med indsigt i barrierer og udfordringer ift. en sådan ændring af perspektiv. Det postdigitale perspektiv er både teknologi- og pædagogik-kritisk, og søger et opgør med ‘humanistisk determinisme’ såvel som med ‘teknologisk determinisme’. Dermed kan det postdigitale perspektiv også være medvirkende til at stille skarpt på, hvordan både pædagogik og teknologi er vævet sammen med eksempelvis agens, (u)lighed og magt.
Læs mere om LOM#34: Postdigitale perspektiver på uddannelse, læring og teknologi