LOM#31: Generativ AI på de nordiske, videregående uddannelser: cases og pædagogiske implikationer

12-04-2024

Redaktør: Inger-Marie Falgren Christensen, imc@sdu.dk, Syddansk Universitet
Redaktør: Marianne Georgsen, mage@via.dk, VIA University College
Redaktør: Mikkel Godsk, godsk@au.dk, Aarhus Universitet

Siden lanceringen af ChatGPT3 d. 30. november 2022 er brugen af generativ kunstig intelligens (GenAI) i form af large language models (LLMs) f.eks. ChatGPT, Copilot og Gemini vokset signifikant. Undervisere, vejledere og studerende kan nu få hjælp til produktion af ikke bare tekst, billeder og video, men også analyser, synteser, resumeer, beregninger etc. GenAI optræder imidlertid også i roller som sparringspartner, feedbackgiver og undervisningsassistent.

Der afholdes et væld af webinarer, konferencer og kurser om GenAI, og der er allerede udgivet mange tekster (artikler, bøger, reviews, rapporter, blogindlæg osv.), der diskuterer potentialer, begrænsninger og udfordringer ifm. anvendelse af GenAI i videregående uddannelsessammenhænge. Brugen af GenAI i pædagogisk praksis på videregående uddannelser er som forskningsfelt endnu ikke konsolideret. Den nuværende forskning peger i forskellige retninger og præsenterer forskellige konceptualiseringer. Eksempelvis er den empiriske forskning i teknologiernes betydning for videregående uddannelser stærkt begrænset og fokuserer primært på holdninger til teknologien eller måling af kvaliteten af dens svar. 

I dette temanummer af LOM ønsker vi derfor at præsentere empiriske studier, som belyser teknologiens indflydelse på undervisningen samt pædagogiske og læringsmæssige implikationer ved GenAI på de videregående uddannelser. Hensigten med dette temanummer er at samle viden og erfaringer med GenAI på tværs af de videregående uddannelser i Norden, og på den baggrund også diskutere pædagogiske og læringsmæssige implikationer for undervisere, studerende og undervisningsudviklere. Temanummeret er derfor begrænset til kvalitative og/eller kvantitative empiriske studier baseret på konkrete anvendelser af GenAI i undervisningen på videregående uddannelser. Andre former for artikler om GenAI kan indsendes uden for tema https://tidsskrift.dk/lom/index.

Vi efterlyser således bidrag, der belyser, hvordan GenAI anvendes i forbindelse med konkrete undervisnings-, vejlednings-, lærings- og eksamensaktiviteter. Eksempler kunne være, hvordan GenAI anvendes ifm. tilrettelæggelse af undervisning, herunder fremstilling af materialer og læringsaktiviteter; hvordan studerende anvender GenAI til opgaveløsning og projektarbejde; eller hvordan GenAI anvendes som idéudvikler, sparringspartner, feedbackgiver eller undervisningsassistent; samt teknologiens betydning for og konkrete effekt på de studerendes læring.

Bidragydere skal være indforstået med at bidrage med peer review af andres bidrag. 

Vigtige datoer

  • Interessetilkendegivelse i form af et abstract på 200–400 ord indsendes senest d. 1. juni 2024 til temanummerets redaktører via e-mail. Abstractet skal indeholde forskningsspørgsmål samt overvejelser om teori, metode, empirisk grundlag og artiklens (forventede) bidrag af ny viden om pædagogiske og/eller læringsmæssige implikationer. 
  • Redaktionen tilkendegiver foreløbig accept/afslag senest d. 15. juni 2024.
  • Manuskript indsendes senest d. 1. september 2024. Manuskripter kan skrives på et af de skandinaviske sprog eller engelsk.
  • Vi forventer at kunne sende reviews til forfatterne i løbet af november 2024.
  • Endeligt manuskript indsendes en måned efter modtaget review.
  • Artikler til temanummeret publiceres løbende, forventeligt med start januar 2025.

Om Tidsskriftet Læring og Medier (LOM)
Læs om Tidsskriftet Læring og Medier (LOM): https://tidsskrift.dk/lom/about


Se formalia for indsendelser og retningslinjer for forfattere:

https://tidsskrift.dk/lom/about/submissions