LOM#32: Teknologi i arbejde – professionsrettet teknologianvendelse i uddannelseskontekster
Redaktør: Lillian Buus, libu@via.dk, VIA University College
Redaktør: Andreas L. Tamborg, andreas_tamborg@ind.ku.dk, Københavns Universitet
Teknologi fylder meget i samfundet og det moderne arbejdsliv, og det er også væsentligt i mange af de professioner, som vi i Danmark uddanner til. Bl.a. nævner Erhvervsministeriets rapport fra 2022 omkring Danmarks Digitale Vækst[1] kunstig intelligens, robotter, internet of things og big data som nogle af de væsentligste avancerede teknologier, der gør deres indtog på arbejdslivet i disse år. Udbredelsen af teknologier har ikke mindst ændret arbejdslivet inden for en lang række områder i den offentlige sektor, herunder i sundhedsvæsnet, på uddannelsesområdet og det administrative område. Disse udviklinger stiller nye krav til, hvordan (professionsrettet) uddannelse uddanner og efteruddanner kommende dimittender og den eksisterende arbejdsstyrke til at forholde sig og bidrage til denne virkelighed. I både anvendelsen af kunstig intelligens, big data, og robotter ligger Danmark omkring eller over medianen i EU, og det er derfor nærliggende at undersøge, hvordan de professionsrettede uddannelser arbejder for at imødekomme denne nye virkelighed. Hvilken rolle skal teknologianvendelse spille i professionsrettet undervisning, kompetenceudvikling og læreprocesser? Hvordan kan teknologier didaktiseres, så de afspejler en professionsrettet virkelighed? Er teknologier læringsunderstøttende og noget, der læres med, eller er de læringsobjekter, og snarere genstand for læring, eller måske begge dele?
I dette temanummer af Tidsskriftet Læring og Medier ønsker vi at sætte fokus på, hvordan der inden for mangfoldigheden af professioner arbejdes med forskellige former for og opfattelser af teknologi, og hvordan vi rammesætter arbejdet med teknologi i professionsrettede uddannelseskontekster. Temanummeret er optaget af, hvordan der i forskellige uddannelseskontekster er fokus på arbejdet med at understøtte dimittender i at være klædt på ift. den teknologi som de vil møde ude i arbejdslivet og den profession som de uddannes til. Dermed inviterer temanummeret forfattere til at bidrage med artikler, der omhandler professionsrettet anvendelse af teknologi i et uddannelses-, lærings- og/eller kompetenceudviklingsperspektiv.