LOM#30: Sammensatte læringsrum

03-10-2023

Redaktør: Christian Dalsgaard, cdalsgaard@edu.au.dk
Redaktør: Jens Jørgen Hansen, jjh@sdu.dk
Redaktør: Jacob Davidsen, jdavidsen@ikp.aau.dk
Gæsteredaktør: Thomas Kjærgaard, TMK@ucn.dk

Nye former for sammensatte læringsrum og undervisningsformer begynder at blive en realitet på mange uddannelsesinstitutioner. Inden for de seneste få år har det postdigitale perspektiv vundet indpas inden for feltet om brug af digitale teknologier i uddannelse. Det postdigitale perspektiv udskiller ikke det digitale som noget særligt, men som en del af uddannelsers infrastruktur. Samtidig gør det postdigitale perspektiv op med mantraet “pædagogikken først”, idet det hverken giver forrang til det digitale eller pædagogikken. I stedet ses pædagogik og teknologi som vævet ind i hinanden, og at denne vævning kan bidrage til at skabe helt nye uddannelsesformater, undervisningsformer og studiepraksisser.

I dette temanummer af Tidsskriftet Læring og Medier ønsker vi at sætte fokus på, hvordan nye former for læringsrum forandrer (og har forandret) undervisningspraksis og de studerendes praksisser gennem sammensætninger og koblinger af forskellige teknologier og rum. Temanummeret er både optaget af sammensatte uddannelsesformater, undervisningsformer og studerendes sammensatte studiepraksisser, og dermed inviterer temanummeret til artikler om både uddannelse, undervisning og læring.

Temanummeret spørger, om det postdigitale perspektiv har ret. Kan vi undgå at gøre det pædagogisk samme og i stedet bevæge pædagogikken nye steder hen gennem indvævning af digitale teknologier i nye formater? Og hvordan?

På den baggrund er temanummeret særligt interesseret i studier af eksempler på pædagogik og didaktisk nyudvikling i praksis. Hvad er de uddannelsesmæssige potentialer i nye sammensatte formater, studiepraksisser og samarbejdsformer? Kan vi endelig komme ud over, om noget er “digitalt” eller ej og begynde at sætte fokus på, hvordan vi udvikler nye former for uddannelse, der styrker de studerendes læring, imødekommer nye målgrupper, etc.? Sådanne overvejelser indebærer også, at vi gentænker, hvad læringsrum er, og at vi begynder at udvikle nye forståelser af læringsrum.

Temanummeret abonnerer på en bred forståelse af sammensatte læringsrum, der kan inkludere synkron hybrid klasseundervisnig, blendede forløb, studerendes arbejds- og samarbejdsformer m.v.

Bidrag til temanummeret kunne omhandle teoretiske og empiriske perspektiver på (men er ikke begrænset til):

  • Studerendes perspektiver på og oplevelser af deltagelse i sammensatte læringsrum
  • Hvordan ser studerendes “sammensatte” samarbejdspraksisser ud?
  • Læringsrum som didaktisk omdrejningspunkt: en kategori for undervisningens hvor
  • Design, indretning og brug af sammensatte læringsrum og hybride undervisningslokaler
  • Sammenvævning af læremidler som bøger, mikroskoper, tavler, etc. med digitale teknologier som chat, samskrivningsværktøjer, portaler, video, AI, etc.
  • Sammensatte læringsrums særlige affordances for samarbejde, deltagelse, fordybelse, vidensproduktion, netværksdannelse, etc.
  • Netværk af læringsrum
  • Hvordan arbejder man fra et institutionelt perspektiv med at sammensætte læringsrum?
  • Læringsrum - mellem instituttionelle og didaktiske praksisser

Vigtige datoer

  • Interessetilkendegivelse i form af et abstract på 100 - 200 ord indsendes senest d. 1. november 2023 til temanummerets redaktører via e-mail
  • Redaktionen tilkendegiver foreløbig accept/afslag senest d. 21. november 2023
  •  Manuskript (eller medieproduktion) indsendes senest d. 15. januar 2024
  • Review sendes til forfatteren senest d. 15. marts 2024
  • Endeligt manuskript indsendes senest d. 15. april 2024
  •  Temanummeret udkommer i maj 2024

Om Tidsskriftet Læring og Medier (LOM)

Læs om Tidsskriftet Læring og Medier (LOM): https://tidsskrift.dk/lom/about


Se formalia for indsendelser og retningslinjer for forfattere:

https://tidsskrift.dk/lom/about/submissions