Årg. 17 Nr. 30 (2024): Sammensatte læringsrum
Redaktør: Christian Dalsgaard, cdalsgaard@edu.au.dk
Redaktør: Jens Jørgen Hansen, jjh@sdu.dk
Redaktør: Jacob Davidsen, jdavidsen@ikp.aau.dk
Gæsteredaktør: Thomas Kjærgaard, TMK@ucn.dk
Nye former for sammensatte læringsrum og undervisningsformer begynder at blive en realitet på mange uddannelsesinstitutioner. Inden for de seneste få år har det postdigitale perspektiv vundet indpas inden for feltet om brug af digitale teknologier i uddannelse. Det postdigitale perspektiv udskiller ikke det digitale som noget særligt, men som en del af uddannelsers infrastruktur. Samtidig gør det postdigitale perspektiv op med mantraet “pædagogikken først”, idet det hverken giver forrang til det digitale eller pædagogikken. I stedet ses pædagogik og teknologi som vævet ind i hinanden, og at denne vævning kan bidrage til at skabe helt nye uddannelsesformater, undervisningsformer og studiepraksisser.
I dette temanummer af Tidsskriftet Læring og Medier ønsker vi at sætte fokus på, hvordan nye former for læringsrum forandrer (og har forandret) undervisningspraksis og de studerendes praksisser gennem sammensætninger og koblinger af forskellige teknologier og rum. Temanummeret er både optaget af sammensatte uddannelsesformater, undervisningsformer og studerendes sammensatte studiepraksisser, og dermed inviterer temanummeret til artikler om både uddannelse, undervisning og læring.
Temanummeret spørger, om det postdigitale perspektiv har ret. Kan vi undgå at gøre det pædagogisk samme og i stedet bevæge pædagogikken nye steder hen gennem indvævning af digitale teknologier i nye formater? Og hvordan?
På den baggrund er temanummeret særligt interesseret i studier af eksempler på pædagogik og didaktisk nyudvikling i praksis. Hvad er de uddannelsesmæssige potentialer i nye sammensatte formater, studiepraksisser og samarbejdsformer? Kan vi endelig komme ud over, om noget er “digitalt” eller ej og begynde at sætte fokus på, hvordan vi udvikler nye former for uddannelse, der styrker de studerendes læring, imødekommer nye målgrupper, etc.? Sådanne overvejelser indebærer også, at vi gentænker, hvad læringsrum er, og at vi begynder at udvikle nye forståelser af læringsrum.
Temanummeret abonnerer på en bred forståelse af sammensatte læringsrum, der kan inkludere synkron hybrid klasseundervisnig, blendede forløb, studerendes arbejds- og samarbejdsformer m.v.