Årg. 17 Nr. 31 (2025): Generativ AI på de nordiske, videregående uddannelser: cases og pædagogiske implikationer

Redaktør: Inger-Marie Falgren Christensen, imc@sdu.dk, Syddansk Universitet
Redaktør: Marianne Georgsen, mage@via.dk, VIA University College
Redaktør: Mikkel Godsk, godsk@au.dk, Aarhus Universitet
Siden lanceringen af ChatGPT3 d. 30. november 2022 er brugen af generativ kunstig intelligens (GenAI) i form af large language models (LLMs) f.eks. ChatGPT, Copilot og Gemini vokset signifikant. Undervisere, vejledere og studerende kan nu få hjælp til produktion af ikke bare tekst, billeder og video, men også analyser, synteser, resumeer, beregninger etc. GenAI optræder imidlertid også i roller som sparringspartner, feedbackgiver og undervisningsassistent.
Der afholdes et væld af webinarer, konferencer og kurser om GenAI, og der er allerede udgivet mange tekster (artikler, bøger, reviews, rapporter, blogindlæg osv.), der diskuterer potentialer, begrænsninger og udfordringer ifm. anvendelse af GenAI i videregående uddannelsessammenhænge. Brugen af GenAI i pædagogisk praksis på videregående uddannelser er som forskningsfelt endnu ikke konsolideret. Den nuværende forskning peger i forskellige retninger og præsenterer forskellige konceptualiseringer. Eksempelvis er den empiriske forskning i teknologiernes betydning for videregående uddannelser stærkt begrænset og fokuserer primært på holdninger til teknologien eller måling af kvaliteten af dens svar.