Meddelelser

LOM#24: Undervisning, læring og teknologi under Corona-pandemien

2020-12-10

Redaktør: Inger-Marie F. Christensen, imc@sdu.dk, Syddansk Universitet
Redaktør: Christian Dalsgaard, cdalsgaard@edu.au.dk, Aarhus Universitet
Redaktør: Roland Hachmann, rhac@ucsyd.dk, UC SYD
Gæsteredaktør: Marianne Georgsen, mage@ucn.dk, UCN

I dette temanummer af LOM sætter vi fokus på corona-pandemiens konsekvenser for undervisning og læring vha. både korte artikler (2000–3000 ord, eks. referencer) og LOM’s traditionelle artikler (6000-8000 ord, eks. referencer). I marts 2020 blev alle undervisnings- og uddannelsesinstitutioner med meget kort varsel fysisk lukket ned. På få dage skulle al undervisning, vejledning og eksamen omdannes fra fysiske læringsrum til digitale læringsrum. Begrebet ”Emergency Remote Teaching”, eller “nødundervisning”, er blevet brugt som betegnelse for, at undervisningen og de didaktiske rammer hurtigt skulle omlægges i krisesituationen. Mange steder var undervisere og studerende sat under pres, da undervisningen hurtigt skulle genplanlægges ud fra de ressourcer og metoder, der umiddelbart var tilgængelige, hvilket medførte hurtige improviseringer og quick fixes. Ikke desto mindre opstod der også i perioden en lang række læringsdesigns og praksisser, der gav et boost til den digitale transformation. Således har flere undervisere lynhurtigt fået et indblik i online undervisning og teknologiens muligheder og derigennem fået blod på tanden (eller det modsatte).

Læs mere om LOM#24: Undervisning, læring og teknologi under Corona-pandemien

Nyeste nummer

Årg. 13 Nr. 23 (2020): Studerendes digitale læringsstrategier

I dette temanummer af LOM sætter vi fokus på studerendes digitale læringsstrategier. Vi efterlyser forskningsbaserede artikler, der kan bidrage med viden om hvilke digitale læringsstrategier, de studerende på ungdoms- og videregående uddannelser benytter sig af, samt bidrag der diskuterer, hvem der har en rolle ift. at styrke de studerendes digitale læringsstrategier og hvordan dette kan gøres.

De studerendes anvendelse af digital teknologi i og udenfor undervisningslokalet er et emne, der optager mange. Både undervisere og studerende angiver, at den digitale teknologi kan være et forstyrrende element. Samtidig vil mange studerende nødigt undvære deres digitale devices, fordi det går for langsomt at skrive noter i hånden, giver manglende struktur og søgemuligheder, betyder en dekobling fra deres virtuelle sociale netværk, samarbejde m.m. Men understøtter de studerendes digitale aktiviteter deres læring? Dette temanummer søger netop at kaste lys over de studerendes praksis ikke blot i undervisningslokalet men også før og efter undervisningen - i formelle såvel som uformelle læringssituationer. Vi er interesserede i bidrag, der kortlægger, diskuterer, kigger kritisk på, hvordan (nye) digitale teknologier påvirker de studerendes digitale læringsstrategier, deres studieteknik og kvaliteten af læringen. Anvender studerende blot digital teknologi til mere effektiv understøttelse af traditionelle studieaktiviteter eller er nye digitale læringsstrategier opstået - og i hvilket omfang knytter strategierne sig til henholdsvis konkrete kurser og studerendes bredere studiemæssige succes?

Det er ligeledes interessant at belyse, hvilke aktører, der kan spille en rolle ift. at styrke de studerendes digitale læringsstrategier. Hvad er institutionens rolle? Hvad er underviserens rolle? Hvilke(n) rolle(r) kan supportfunktioner (biblioteker, studieservice osv.) spille? Hvor styrkes de studerendes digitale læringsstrategier bedst - i eller udenfor faglige kontekster?

Publiceret: 2020-12-08
Se alle numre

Læring og Medier (LOM) er et elektronisk tidsskrift om anvendelse af it og digitale medier til formidling, læring, kompetenceudvikling og samarbejde.