Evaluering af fællesfaglig problemløsning – med afsæt i en netbaseret SSI-case

Forfattere

  • Lars Krogh
  • Peer Daugbjerg

Resumé

Vi har designet og pilottestet et netbaseret evalueringsformat for elevers evne til fællesfaglig problemløsning. Formatet er bygget op omkring en fællesfaglig SSI-case, og elevernes arbejdsproces stilladseres gennem samme trin som den fælles prøve i naturfagene. Der indsamles procesnære elevartefakter fra processen som kulminerer med at eleverne laver en argumenteret anbefaling. I artiklen deklareres prøveformatet og vores analysetilgange til elevsvar (Toulmin- og SOLO-kriterier). Formatet har vist sig særdeles brugbart i et pilotstudie med elever (34 “prøvehold”) fra fire skoler. Fra pilotstudiet rapporteres resultater mht. elevernes evne til selvstændigt og uden forberedelse at indsamle, validere og syntetisere viden mhp. fællesfaglig problemløsning.

Downloads

Publiceret

2021-12-06

Citation/Eksport

Krogh, L., & Daugbjerg, P. (2021). Evaluering af fællesfaglig problemløsning – med afsæt i en netbaseret SSI-case. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 21(4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/129380

Nummer

Sektion

Artikler

Mest læste artikler af samme forfatter(e)

1 2 > >>