Fællesfagligheden til prøve

Udfordringer i første års implementering af den fælles prøve i naturfagene i folkeskolen

Forfattere

  • Lars Brian Krogh
  • Peer Daugbjerg

Resumé

I foråret 2017 blev den nye fællesfaglige prøve for naturfagene fysik/kemi, biologi og geografi for første gang afviklet for alle elever i 9. klasse. Den nye mundtlige prøve er karakteriseret ved at inddrage alle udskolingens naturfag, tage udgangspunkt i elevernes fællesfaglige arbejde inden for en selvvalgt problemstilling samt vægtlægge elevernes naturfaglige kompetencer. Da få danske naturfagslærere er uddannede til at varetage fællesfaglig, problemorienteret og kompetencefokuseret undervisning, må prøven og det prøveforberedende arbejde forventes at udgøre en udfordring. Første års prøveafvikling har været fulgt tæt af et forskningssamarbejde, og artiklen belyser hvorledes det er gået med at håndtere disse nye udfordringer.

Downloads

Publiceret

2018-12-04

Citation/Eksport

Krogh, L. B., & Daugbjerg, P. (2018). Fællesfagligheden til prøve: Udfordringer i første års implementering af den fælles prøve i naturfagene i folkeskolen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2018(4), 28–54. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/111329

Nummer

Sektion

Artikler

Mest læste artikler af samme forfatter(e)

1 2 > >>