Udvikling af modelleringskompetence i læreruddannelsen

Forfattere

  • Pernille Ulla Andersen
  • Harald Brandt
  • Lars Brian Krogh
  • Martin Sillasen
  • Peer Daugbjerg

Resumé

Læreruddannelserne har et stort ansvar i forhold til at uddanne nye naturfagslærere samtidig med at de bedriver kompetenceudvikling for lærerne ude i praksis. Men hvordan udvikles læreruddannernes egne kompetencer i relation til nye, eksterne behov? I denne artikel beskrives et internt kompetenceudviklingsprojekt om modellering i naturfagsgruppen i VIA UC som er fremmet af rammebetingelser og samspil mellem forsknings- og udviklingsarbejde og faggruppeudvikling. Artiklen ekspliciterer centrale indsigter, bl.a. om modeller, om lærerstuderendes forståelse af modeller, om tilgange til arbejde med modeller og modellering, på en måde så andre som ønsker lokal efteruddannelse på området, kan hente inspiration og konkrete inputs.

Downloads

Publiceret

2020-06-05

Citation/Eksport

Andersen, P. U., Brandt, H., Krogh, L. B., Sillasen, M., & Daugbjerg, P. (2020). Udvikling af modelleringskompetence i læreruddannelsen. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 2020(2), 19. Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/120785

Nummer

Sektion

Artikler