Professionel udvikling for naturfagslærere - tematiseret med data fra KiU og QUEST

Forfattere

  • Birgitte Lund Nielsen
  • Lars Brian Krogh

Resumé

De professionelle udviklingsprojekter KiU og QUEST analyseres i et tværgående perspektiv for karakteristiske oplevede udbytter, udfordringer og muligheder for professionel læring. Analyse og diskussion forankres bl.a. i et sæt teoretisk baserede tematiseringer ift. generelt design af udviklingsaktiviteter. Analysen viser at erfaringsudveksling med kolleger fremhæves på tværs af modeller. KiUlærere fremhæver desuden øget selvtillid i samspil med elever og kolleger, foranlediget af den formelle uddannelse i undervisningsfaget. Fagdidaktisk indhold kan give ejerskab og danne afsæt for læring og ny fagforståelse og professionel identitet (phronesis), men pædagogisk teori og forskning kan også være svært at knytte meningsfuldt til egen professionelle praksis.

Downloads

Publiceret

2017-12-05

Citation/Eksport

Nielsen, B. L., & Krogh, L. B. (2017). Professionel udvikling for naturfagslærere - tematiseret med data fra KiU og QUEST. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, (4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/100718

Nummer

Sektion

Artikler