Evaluering af fællesfaglig problemløsning – med afsæt i en netbaseret SSI-case
PDF

Citation/Eksport

Krogh, L., & Daugbjerg, P. (2021). Evaluering af fællesfaglig problemløsning – med afsæt i en netbaseret SSI-case. MONA - Matematik- Og Naturfagsdidaktik, 21(4). Hentet fra https://tidsskrift.dk/mona/article/view/129380

Resumé

Vi har designet og pilottestet et netbaseret evalueringsformat for elevers evne til fællesfaglig problemløsning. Formatet er bygget op omkring en fællesfaglig SSI-case, og elevernes arbejdsproces stilladseres gennem samme trin som den fælles prøve i naturfagene. Der indsamles procesnære elevartefakter fra processen som kulminerer med at eleverne laver en argumenteret anbefaling. I artiklen deklareres prøveformatet og vores analysetilgange til elevsvar (Toulmin- og SOLO-kriterier). Formatet har vist sig særdeles brugbart i et pilotstudie med elever (34 “prøvehold”) fra fire skoler. Fra pilotstudiet rapporteres resultater mht. elevernes evne til selvstændigt og uden forberedelse at indsamle, validere og syntetisere viden mhp. fællesfaglig problemløsning.

PDF