Årg. 10, Nr. 18 (2018)

Systemer, portaler og platforme mellem styring og frihed

De fleste danske uddannelsesinstitutioner har inden for de senere år implementeret større it-systemer og indkøbt nye teknologier til at understøtte uddannelsesaktiviteterne. Der er først og fremmest tale om teknologiske systemer, portaler og platforme, der eksempelvis betegnes som e-læringssystemer, læringsportaler, Learning Management Systems, Virtual Learning Environments.

Inden for ungdomsuddannelsesområdet og de videregående uddannelser er e-læringssystemer såsom Moodle, Fronter, itslearning, Lectio, Blackboard og Canvas blevet implementeret, mens man på folkeskoleområdet er i gang med at udrulle Brugerportalsinitiativet, der blandt andet involverer, at samtlige folkeskoler implementerer en læringsplatform.

I dette temanummer af tidsskriftet Læring og Medier sætter vi fokus på de pædagogiske og didaktiske implikationer ved indførelsen af sådanne systemer, portaler og platfore. I temanummeret forsøger vi at belyse følgende problemstillinger:

  • Hvad er en læringsportal/en læringsplatform?
  • Hvilke rammer og mulighedsrum opstiller teknologierne?
  • Hvordan begrænser og/eller fremmer systemerne undervisernes pædagogiske og didaktiske muligheder?
  • Er der en indbygget pædagogik/didaktik i systemerne, eller skal denne rammesættes?
  • Er der tale om en “udlicitering” af pædagogiske og didaktiske metoder til systemudviklere, eller bliver pædagogikken og didaktikken sat fri på nye måder?

Indholdsfortegnelse

Artikler

Morten Misfeldt, Andreas Lindenskov Tamborg, Ane Qvortrup, Camilla Kølsen Petersen, Lærke Ørsted Svensson, Benjamin Brink Allsopp, Lone Dirckinck-Holmfeld
PDF
Christina Biber Hartz, Laura Glavind, Kristian Nøhr Jensen
PDF
Rasmus Leth Jørnø, Karsten Gynther
PDF
Francesco Caviglia, Christian Dalsgaard, Jacob Davidsen, Thomas Ryberg
PDF

Artikler uden for tema

Jesper Tække, Michael Paulsen
PDF
Dorthe Boe Danbjørg, Jane Clemensen, Pernille Stenkil Hansen, Lars Thrysøe, Mette Juel Rothmann
PDF
Willy Francisco Castro, Tom Nyvang
Denne webside bruger cookies til at lave statistik over trafikken på siden. Ved at klikke videre accepterer du brugen af cookies.
OK