Course designs in Meebook’s course builder: analysis of 102 course designs
Resumé
In this article, we present the first systematic study of how teachers design courses in the newly implemented digital learning platforms in Denmark. The study is based on the collection and double coding of the 102 most downloaded course designs in the learning platform Meebook. The descriptive data is analysed in the light of Meebook’s affordances, previous research and didactical theory. Our analysis focusses on the three main intentions of the introduction of learning platforms for K9-schools. This concerns firstly the use of learning objectives and their assessment, secondly the use of the platform in relation to the intention of sharing teacher-created course designs and thirdly the question of how teachers deal with the integration of multimodal learning materials in the course design. On one hand, the course builder in Meebook seems to affect teachers’ course designs strongly, and on the other hand, the course builder does not facilitate didactical reasoning and coherence. The results of the study have potential implications for platform designers, local school authorities and headmasters who deal with the implementation of platforms as well as teachers that daily use such course builders for teaching and the students’ learning.
Referencer
Bremholm, J. Slot, M. F., & Hansen, R. (2017). ”Scenariedidaktik og skolens opgavevirkelighed.” I: T. Hanghøj, J. Bundsgaard, V. Scenariedidaktik. Aarhus Universitetsforlag.
Bremholm, J. Bundsgaard, J., Skyggebjerg, A. K. & Fougt, S. S. (2017). Læremidler i dansk: Fag og fagdidaktik og perspektiver for undervisningen. Aarhus, Aarhus Universitetsforlag.
Brugerportalinitiativet (2014) Retrieved 20.10.2017 http://stil.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Folke/PDF14/Okt/141010%20Aftaletekst%20om%20brugerportalinitiativet.pdf
Bundsgaard, J., & Hansen, T. I. (2013). Kvaliteter ved digitale læremidler og ved pædagogiske praksisser med digitale læremidler. Forskningsbaseret bidrag til anbefalinger, pejlemærker og kriterier i forbindelse med udmøntning af midler til indkøb af digitale læremidler. København. Undervisningsministeriet.
Cruickshank, D. R., & Kennedy, J. J. (1986). “Teacher clarity.” Teaching and Teacher Education, 2(1), 43-67.
Digitaliseringsstrategi: http://www.kl.dk/Fagomrader/Administration-og-digitalisering/Digitaliseringsstrategier1/Den-falleskommunale-digitaliseringsstrategi/
EVA (2016). Implementering af digitale læringsplatforme – de første erfaringer. Retrieved 20.10.2017 https://www.eva.dk/grundskole/implementering-digitale-laeringsplatforme-foerste-erfaringer
Forenklede Fælles Mål (2016). Retrieved 20.10.2017 https://www.uvm.dk/folkeskolen/fag-timetal-og-overgange/faelles-maal/historisk/historisk-oversigt.
Freeman, D. J., & Porter, A. C. (1989). “Do textbooks dictate the content of mathematics instruction in elementary schools?” American educational research journal, 26(3), 403-421.
Gibson, J. J. (2015). The ecological approach to visual perception. New York.
Gilje, Ø. et al. (2016). Med ARK&APP. Bruk av læremidler og ressurser for læring på tvers av arbeidsformer. Universitetet i Oslo.
Gissel, Stig Toke, Graf, Stefan Ting & Slot, Marie Falkesgaard (forthcoming 2017). ”Læreres forløb i Meebook: Hvad lægger platformen op til og hvad gør lærerne?” In: Qvortrup, Ane (ed.): Om læringsplatforme i den danske folkeskole. Denmark: Dafolo.
Graf, S. T. (2012). Læremidler og almendidaktiske modeller – en ny didaktisk strukturmodel. In S. T. Graf, J. J. Hansen, & T. I. Hansen (Eds.), Læremidler i didaktikken - didaktikken i læremidler (pp. 89-114). Århus: Klim i samarbejde med Læremiddel.dk.
Gueudet, G., & Trouche, L. (2009). ”Towards new documentation systems for mathematics teachers?” Educational Studies in Mathematics, 71(3), 199–218.
Hansen, J. J. (2006). Mellem design og didaktik: Om digitale læremidler i skolen. Doctoral dissertation, SDU, Faculty of Humanities, Institute for Design and Communication.
Hansen, T.I. & Bundsgaard, J. (2013). Kvaliteter ved digitale læremidler og ved pædagogiske praksisser med digitale læremidler. Ministeriet for Børn og Undervisning. Retrieved 20.10.2017: http://pure.au.dk/portal/files/55476642/Hansen_Bundsgaard_2013._Effekter_af_digitale_l_remidler._Rapport.ashx
Heimann, P. (1962/1976). ”Didaktik als Theorie und Lehre.“ In: K. Reich & H. Thomas (Eds.), Didaktik als Unterrichtswissenschaft. Stuttgart: Ernst Klett.
Hiim, H., & Hippe, E. (1993/1996). Læring gjennom opplevelse, forståelse og handling. En studiebok i didaktikk. Oslo: Universitetsforlaget.
Keller, C., Hrastinski, S., & Carlsson, S. A. (2007). “Students' Acceptance of E-Learning Environments: A Comparative Study in Sweden and Lithuania.” International Business, 395-406.
Klafki, W. (1958/1995). “Didactic Analysis as the Core of Preparation of Instruction.” Journal of Curriculum Studies, 27(1), 13-30.
Klafki, W. (1985/2007). Neue Studien zur Bildungstheorie und Didaktik. Weinheim: Beltz Verlag.
Kølsen, C., & Qvortrup, A. (2017). Delrapport 6: Teknisk rapport om survey-data. Retrieved 20.10.2017, http://www.emu.dk/modul/delrapport-6-teknisk-rapport-med-data-om-brug-af-l%C3%A6ringsplatforme.
Kress, G. & Van Leeuwen, T. (2006). Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Kress, G. (2010). Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge.
Løvland. A. (2006) På mange måder. Klasserommet som arena for multimodal tekstskaping. Kristianssand. Fakultet for humanistiske fag. Høgskolen i Agder.
Misfeldt, Morten (2016). Digitalt Understøttede Læringsmål. Udviklingsprojekt med demonstrationsskoleforsøg vedr. it i folkeskolen (Slutrapport med bidrag fra projektets forskere), retrieved 20.10.2017, http://www.emu.dk/modul/digitalt-underst%C3%B8ttede-l%C3%A6ringsm%C3%A5l-0.
Star, S. L., & Griesemer, J. R. (1989). „Institutional ecology, translations' and boundary objects: Amateurs and professionals in Berkeley's Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39.” Social studies of science, 19(3), 387-420.
Skovmand, K. (2016). Uden mål og med - forenklede Fælles Mål? :
Hans Reitzels Forlag.
Tarhini, A., Hone, K., Liu, X., & Tarhini, T. (2016). ”Examining the Moderating Effect of Individual-level Cultural values on Users’ Acceptance of E-Learning in Developing Countries: A Structural Equation Modeling of an extended Technology Acceptance Model.” Interactive Learning Environments, 1-23.
Ophavsret (c) 2018 Tidsskriftet Læring og Medier (LOM)

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Artikler publiceret i Tidsskriftet for Læring og Medier er licenseret under en Creative Commons Navngivelse-IkkeKommerciel-IngenBearbejdelse 3.0 Unported Licens.
Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af Creative Commons Attribution-licensen: Navngivelse – Ikke-kommerciel - Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd). Læs om licensen på http://www.creativecommons.dk/om/.
---
På LOM.dk kan du endvidere finde artikler fra det nu nedlagte Tidsskrift for Universiteternes Efter- og Videreuddannelse (UNEV). Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for UNEV artikler:
Det er forfatterne og evt. andre ophavsret indehavere, der har ophavsretten til artikler udgivet i UNEV regi, og det er en betingelse for adgang til artiklerne, at brugere anerkender og overholder de juridiske retningslinjer forbundet hermed.
- Brugere må downloade og printe én kopi af en hvilken som helst UNEV artikel mhp. private studier eller forskning.
- Det er ikke tilladt at videredistribuere artikler eller anvende disse til indtægtsdækkede aktiviteter eller kommercielle formål.
- Det er tilladt at distribuere URL’en til UNEV artikler.