Udvikling af studerendes selvstændighed: Stilladsering i bachelorvejledning

Authors

  • Kristina Bakkær Simonsen Aarhus Universitet
  • Gitte Wichmann-Hansen

DOI:

https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.111028

Abstract

I denne artikel undersøger vi hvordan studerendes selvstændighed kan opøves i
forbindelse med opgaveskrivning. Vi tager afsæt i en teoretisk skelnen mellem
selvstændighed i processen og i produktet og argumenterer for, at sidstnævnte kan og bør trænes undervejs i et opgaveforløb, så de studerende gradvist opnår øget
sikkerhed i videnskabelige formidling. Datagrundlaget er en empirisk case, der indeholder dels en redegørelse for et konkret bacheloropgaveforløb på en samfundsvidenskabelig uddannelse, dels en analyse af forløbets resultater i form af skriftlige evalueringsdata, karakterdata og vejlederens egne observationer. Analysen viser, at vejledere kan fremme progression i studerendes selvstændighed gennem stilladsering, dvs. ved tidligt, gradvist og systematisk at indarbejde forskellige støttende aktiviteter som skriveøvelser, peer-feedback og kollektiv vejledning. Samlet skærper aktiviteterne de studerendes blik på videnskabelige genrekrav og afmonterer dermed meget af den usikkerhed, som de kan have omkring produktkravene til en selvstændig opgave. Resultatet er større mod på opgaveprocessen og højere kvalitet i de endelige produkter.

Downloads

Published

2019-10-04

How to Cite

Simonsen, K. B., & Wichmann-Hansen, G. (2019). Udvikling af studerendes selvstændighed: Stilladsering i bachelorvejledning. The Danish Journal of Higher Education, 14(27), 136–154. https://doi.org/10.7146/dut.v14i27.111028

Issue

Section

Scientific article